A stock fotók varázsa – tilos vagy szabad használni a márkaépítésben?

Olvasási idő: 7-8 perc
A minap szóba került, hogy a stock fotókat hova és hogyan használjuk, vagy ne használjuk.
Merthogy, még mindig nagyon divatosak. Valljuk be, ez a legolcsóbb és legegyszerűbb megoldás a fényképszerzés céljára.
Egy előfizetés, néhány kattintás és már a gépünkön landol az áhított kép. Aki pedig még fizetni sem szeretne érte, az ingyenes oldalakon is nézelődhet.
A felhasználás módja végtelen, és még várni sem kell a fotókra, hiszen azonnal hozzájuk jutunk. Tehát ez egy tökéletes lehetőség. De nem minden esetben.
Azért, hogy minél jobban megértsd a használatukat, több irányból közelítve mutatom meg a miérteket.
Milyen típusú stock fotókat tudsz használni?
Városok, tájak, virágok, termék képek, családi fotók, fürdőzés, utazás, hangulatképek, technikai területekhez kapcsolódó képek, ruhák, divat, grafikai anyagok, illusztrációk, portrék. Gyakorlatilag kimeríthetetlen a fotók stílusa és száma.


Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Milyen területeken érdemes stock fotót használni?
Vannak olyan szegmensek, ahol sem idő, sem lehetőség nincs fotóssal dolgozni nap mint nap, de akár félévente, évente sem. És nem feltétlenül az anyagiak miatt.
Az állandó változás, a gyorsaság, a terület jellege nem minden esetben engedi meg a saját képek készítését.
Ilyen például az IT terület, logisztika, HR, de akár egy ipari cég, vagy hajózási feladatokat ellátó vállalkozás is. A sor hosszasan folytatható.
Számukra tökéletes választás a stock fotó!
Nem a személyhez, hanem az iparághoz, a vállalkozáshoz kötődnek a vevők és a partnerek, mindegy, hogy ki a recepciós, vagy a befektető. Nem az ő arca fogja eladni a terméket, vagy a szolgáltatást.



Mi legyen, ha nem vagyok egyik sem, a fent felsoroltakból?
Amit az elsősorban érdemes tudni, hogy minél kisebb egy vállalkozás, annál kevésbé javasolt a stock fotó választása.
Miért?
Mert a stock fotó sosem fog téged bemutatni.
Nem fogja tudni elmesélni a karakteredet, a szolgáltatásod igazi valóját, a céljaidat, a termékeidet. Nem fogod tudni megmutatni, hogy neked mennyi munkád van mind abban, amit elértél. Ki vagy te, mit képviselsz, milyen munkatársaid vannak, hogyan dolgoztok, stb.
Egyszerűen egy leszel a sok közül általuk.
Ugyanaz a tábla előtt mutogató nő fog állni a fotóidon, ugyanaz a fehér, sablon háttér kerül mindenhová, ugyanolyan irreálisan, tökéletesen mosolygó család, masszőr néz majd vissza a hirdetéseidben.
Nem lesz kapcsolat közötted, a márkád és a potenciális vevőid között. Nehezebben alakul ki a bizalom és lojalitás.
DE, EZ NEM AZT JELENTI, HOGY NEM HASZNÁLHATOD ŐKET. AHOGY MINDEN MÁS TERÜLETEN, ITT IS A MÉRTÉKLETESSÉG ÉS A KELLŐ EGYENSÚLY MEGTALÁLÁSA A CÉL.
Egy szépségápolási termékekkel foglalkozó vállalkozás nyugodtan felhasználhatja a termékfotókat, a fotós által készített szalon képeket, a portrékat és egy stock oldalról leszedett hangulatképet is, ami a harmóniát, életérzést adja.
TEHÁT, HA VEGYÍTED A SAJÁT FOTÓIDAT ÉS A STOCK KÉPEKET, AKKOR SEMMI GOND! LEGYEN VÁLTOZATOS, ÉRDEKES, ÜGYESEN FÉSÜLD ŐKET ÖSSZE ÉS MÁR MŰKÖDNEK IS EGYÜTT!
Milyen felületekre érdemes feltölteni őket?
Elsősorban a webodalakon „mutatnak” a legjobban. Lehet belőlük nyitókép, részletkép, hangulatkép. Nincs szükség a rendszeres frissítésükre, azonban, ha mégis átalakul az oldal, akkor egy újabb képet egyszerűen le lehet tölteni.
Ezen kívül megjelenhetnek a Facebook oldalon posztok formájában, vagy akár a LinkedIn profilodon egy cikkhez társítva.


Milyen felületen NE használd őket semmiképp?
Az Instagramon.
Ez az a platform, ami nem szereti a stockot. Azért nem, mert ez a felület egy képmegosztó oldal, ami pont a saját világképünket, egyéniségünket hivatott bemutatni.
A fehér hátteres termékképek és a sok más oldalról visszamosolygó, egyforma fotó nem fogja a vállalkozásunkat építeni.
Ha meg szeretnéd tanulni, hogy kell felépíteni a márkád vizuális megjelenését az Instagramon, akkor várlak a Instagram workshopon.
+1 gondolat
Azt mindenféleképp érdemes tudni, hogy a stock fotóhoz mindenki hozzájut a világ bármely táján! Tehát, simán elképzelhető, hogy ugyanazzal a képpel a konkurenciánál is szembe fogsz futni. Mindenki annyi képet tölt le, amennyit ki tud fizetni, vagy amennyi az ingyenes oldalon megtetszik neki.
Tehát, kontroll nélkül száguldanak a képek az online térben.
Először mindig azt gondolt át, hogy az adott kép mennyit ad a poszthoz, az oldalhoz, mennyire segíti az eladást.
Ha azt látod, hogy működnek a stock fotók, elérést, növekedést generálnak, hajrá, használd őket!
És így, a végére, mutatok néhány ingyenes megoldást:
Ha pedig komolyabban érdekel a stock fotók világa, mert napi szinten van rájuk szükséged, akkor érdemes fizetős oldalakon is nézelődni:
Jó nézelődést!
Ha pedig felmerült vagy maradt benned kérdés, akkor várlak szeretettel az Instagram workshop 1000 követő alatt nevű tanfolyamomon, vagy keress meg és vedd fel velünk a kapcsolatot.
A szerző

Potyondi-Galasi Orsi
FOTÓS, VIZUÁLIS MÁRKAÉPÍTŐ, ELŐADÓ
Az utóbbi időkben a munkám nagy része szervesen kapcsolódik a közösségi média platformokra készített fényképek készítéséhez, továbbá a vizuális márkaépítéshez. A fő fókusz a vizuális kommunikációt teszi ki, kezdve egy tudatosan felépített oldallal, majd megtámogatva ezt megfelelő képekkel, és befejezve egy jól és látványosan kialakított feeddel.