fbpx

Gyakran elkövetett hibák a blogcikkek megírásakor

Így lesz kerek egy blogbejegyzésed

Számtalanszor futok bele olyan blogbejegyzésbe, melynek se eleje se vége, és többszöri olvasás után sem jövök rá, hogy mit szeretett volna az író elmondani nekem, az olvasónak. A kattintásra késztető cím, és az izgalmas borítókép után egy semmitmondó, vagy zavaros írást kapok. Bevallom, számomra ez minden alkalommal csalódás, és nehezen nyitom meg másodjára is ugyanannak a szerzőnek az írását. Tény, hogy nem születik mindenki írónak, vagy bloggernek, azonban némi odafigyeléssel az említett probléma orvosolható, és nem vesznek el az értékes gondolatok csak azért, mert a szerző nem tudta azt jól formába önteni. Nézzünk néhány szabályt, amitől kerek és átlátható lesz írásod.

Tudd, hogy mit akarsz mondani!

A legtöbb írás ott kerül vakvágányra, hogy maga az író sem tudja, hogy mit szeretne közölni az olvasóval. Tele van a fejünk jobbnál jobb gondolatokkal, azonban nem rendszerezzük őket, nem tesszük átláthatóvá a saját magunk számára sem. Csupán írunk, amivel alapvetően nincs is gond, hiszen rengeteg jó írás béta-verziója kerül felindulásból papírra – a gond ott van, ha nem olvassuk vissza a saját alkotásunkat, és nem gondoljuk végig az olvasó szemszögéből a leírtakat. Így egy hatalmas adathalmazt vagy egy semmitmondó ömlengést tárunk a látogatók elé. Nem érdemes már az elején megbukni, inkább szánj rá egy félórával többet, és hidd el meg fogja hálálni magát az odafigyelés és az átgondolt folyamat.

Ne vidd túlzásba!

Millió gondolat kering a fejünkben a saját szakmánkkal kapcsolatban, amit mind értékesnek vélünk és égünk a vágytól, hogy átadhassuk az olvasónak. Azonban, ha mindent egyszerre, egy bejegyzésben zúdítasz a közönség elé, akkor el fognak veszni az információ halmazban, és neked sem marad további témád, amiről a következő bejegyzések szólhatnának. Gyakori probléma, hogy túl sok gondolatot akarunk egy írásba belefoglalni, de nem kell!

Egy bejegyzés egy témáról szóljon, egy vezérgondolata és mondanivalója legyen. Ülj le, tervezz! Gondold át, hogy mi mindent szeretnél elmondani, leírni. Jegyzetelj egy „kockás papírra”, alkoss az ötletekből különálló témákat, majd priorizáld őket, és a sorrendnek megfelelően kezd el kidolgozni őket. Egy hatalmas gondolathalmazból sok kisebb hasznos cikk születhet.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre.

Ha írsz, legyen mit mondanod!

A másik véglet, amikor azért ülünk le írni, hogy írjunk és nincs kiforrott gondolat a késztetés mögött. Jönnek a szavak, alakulnak a mondatok mégsem mondd semmit a cikk. Ez azért lehet, mert nincs meg a fő gondolat, vagy nem elég erős a vezérfonal ahhoz, hogy teljes cikk épüljön rá. A halvány gondolat is lehet jó, viszont nem érdemes nagyon kezdetleges állapotban hűbelebalázs módjára az olvasók elé dobni. Gondold végig, hogy abban az állapotában segítség lenne-e az olvasódnak, ha közzéteszed az írást – valószínűleg te is rájössz, hogy nem. Hagyd érni azt a koncepciót, ha valóban értékes ki fogja adni magát és eljön az idő, amikor egy valóban értékes cikk születik belőle.

Rendszerezz!

Egy jó cikknél elengedhetetlen a megfelelő tagolás, a könnyű olvashatóság érdekében érdemes a bejegyzést közel egyenlő bekezdésekre bontani, a követhetőség kedvéért pedig az írás hosszától függően két-három alcímet belecsempészni vagy kiemelést alkalmazni.

Ne csapj egyből a közepébe a mondanivalódnak, helyette alkalmazd a klasszikus bevezetés-tárgyalás-befejezés hármasát. Az első bekezdésben vezesd fel a témát, edukáld az olvasót, ha szükséges, vagy mutass rá egy problémára, melyre a tárgyalás részben adsz választ. Ezt követően pedig dolgozd ki az alap felvetést, majd az utolsó bekezdést alakítsd befejezéssé. Vond le a tanulságot, foglald össze az olvasottakat, vagy ajánld a termékedet, attól függően, hogy mi volt az írás célja.

A leírtakból jól látszik, hogy mennyire fontos a tervezés. Sokkal élvezetesebb és hasznosabb egy írás, ha valódi gondolat és törődés van mögötte. Fontos, hogy adjon az írás az olvasónak, ne érezze azt, hogy elvesztegette azt az időt, amit az olvasásra szánt, mert soha többet nem fog a blogodra kattintani, lehet akármilyen csinos a borítókép és csalogató a cím.

A szerző

eloadok

Tolvaj Vica

szöveg-, és cikkíró

Részben azért lettem (szöveg)író, hogy így segítsem az embereket: a blogolni vágyó, ám írni utáló, vagy időszűkében lévő cégvezetőt / marketingest segítem azzal, hogy a szenvedélyemet a szolgálatába állítom… Az olvasót pedig újabb információhoz, megoldáshoz vagy egy kellemes történethez juttatom.

Jelentkezés
Nincs folyamatban lévő jelentkezésed.
0
×

Cart