Hogyan kommunikálj jól LinkedInen?

Olvasási idő: 7-8 perc
„A képesség, hogy jól kifejezzünk egy gondolatot, majdnem olyan fontos, mint a gondolat maga.” Bernard Baruch
A mai digitális világban a kommunikáció többféle formátumban is könnyen kivitelezhető, de természetesen fontos a verbális kommunikáció képességének is a megőrzése. Szerencsére az online térben való jelenlét inkább előnyt jelent, amely szintén egy formája a kapcsolattartásnak a célközönségünkkel.
A LinkedIn egy remek felület arra, hogy kapcsolódjunk és kommunikáljunk egymással. De itt is szükség van néhány írott és íratlan szabály követésére.
Mielőtt ezekre a tippekre, trükkökre rátérnénk, szeretném figyelmedbe ajánlani a Frappáns szövegírás tanfolyamunkat, ahol garantálom, hogy az ott megtanultakkal magasabb szintre tudod emelni a kommunikációd az online térben.
Hogyan kommunikálj valóban jól a LinkedInen?
Add magad!
Bevallom nagy vesszőparipám a hitelesség, így nem is kezdhetnék mással, mint azzal, hogy légy autentikus, légy hű önmagadhoz. Pont úgy kommunikálj, ahogyan azt valójában szemtől szemben is tennéd. Nem kell túlgondolni a formalitást sem. Persze, ez egy üzleti platform, de ettől függetlenül szinte mindenki tegező formában osztja meg a posztjait. A lényeg, hogy légy valóságos, légy igazi. Az a jó személyes márka, akivel, ha találkozol élőben, ugyan azt kapod tőle, mint amit a social médián mutat magából.
Ne sablon szöveget küldj!
Mikor kapcsolati felkérést küldesz valakinek, akkor törekedj arra, hogy egyedi üzenettel szólítsd meg. Az általános, sablon szövegek, a „szeretném felvenni Önnel a kapcsolatot” és társai ma már nem túl nyerők. Biztosra veszem, hogy ha egy frappánsan megfogalmazott, személyre szabott üzenettel szólítod meg leendő partnereidet, akkor sokkal magasabb arányban fognak válaszolni a megkereséseidre.
Légy aktív!
Légy jelen. Azaz ne várj napokat a válaszadással, ha kapsz egy üzenetet vagy kapcsolati kérelmet. Ezen felül, kommentelj, likeolj, mondd el a véleményed. Vegyél részt a LinkedIn mindennapi életében, ezáltal folyamatosan szem előtt is tudsz maradni, így, ha valakinek később tudsz csak szolgáltatásoddal vagy termékeddel a segítségére lenni, akkor is tudni fogja, hogy kit keressen először az adott témában.
Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Keresd a közös pontokat!
Mielőtt bárkivel kapcsolatba lépsz, végezz egy kis kutatást. Elemezd a profilját, nézd meg a weboldalát. Elképzelhető, hogy felfedezel közös pontokat, amelyek azonnal könnyebbé teszik a kapcsolatfelvételt is. Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges tárgyalás alkalmával sokkal profibb és felkészültebb vagy, tudsz mit kérdezni a partneredtől.
Ismerd a célközönséged!
Tudd, hogy kikkel akarod felvenni a kapcsolatot, legyen egy előre és pontosan meghatározott célközönséged. Így sokkal inkább célba ér a nekik szánt üzenet, mintha csak úgy a nagy tömegnek tennéd közzé a posztjaid. Itt jön szóba az, hogy ha valaki személyes márkát épít, akkor pontosan tisztában kell lennie azzal, hogy mit miért tesz ki. Ha kérdéseid lennének a hogyannal kapcsolatban, azaz hogy hogyan is lehet személyes márkát építeni a LinkedInen és milyen szintű tudatosságra van ehhez szükség, akkor várlak a Személyes márkaépítés a LinkedInen workshopon, ahol segítek eligazodni ebben a témakörben is.
A kevesebb néha több!
Tiszteld mások idejét. Azaz légy rövid és frappáns. A mai rohanó világban senki nem akar hosszú és sűrű bejegyzéseket olvasni, és még több időt a számítógép vagy a telefonjuk előtt tölteni. Mondandódat maximum ezer vagy ezerkétszáz karakterben fogalmazd meg, hogy valójában végig is olvassák.
Ellenőrizd a szövegeid!
Lektoráld a szövegeid. Sose feledkezz meg arról, hogy minden, amit közzéteszel a LinkedInen, azt szakemberek fogják olvasni. Igenis minősít, hogy tudsz-e helyesen írni vagy sem. Bevallom, nekem is van, hogy háromszor vagy négyszer végig kell olvasnom egy szöveget ahhoz, hogy tökéletes legyen a végén. Sőt, azt is javaslom, hogy valakinek mutasd meg, ha nem vagy temagad ezer százalékig biztos abban, hogy a szöveg hibátlan. Képviseld jól önmagad és ebben semmiképp ne hibázz.
Ne felejts el köszönetet mondani!
Végül de nem utolsó sorban, mindig mondj köszönetet. Amikor valaki válaszol egy üzenetedre, kommentel egy posztod alá, megosztja veled ő is az adott témában a gondolatait, írj válaszul egy köszönő üzenetet. Ez az aranyszabály online legalább annyira érvényes, mint személyesen.
Néhány írott és íratlan szabály, melyeket érdemes betartanod
Úgy gondolom, eleget beszéltünk már arról, hogy a rendszeres online jelenlét üzleteket jelent számodra. Viszont lefordítva ezt a LinkedIn felületére, a megjelenést értsd úgy, hogy milyen gyakran és milyen módon kommunikálsz a kapcsolataiddal, legyen szó privát üzenetről, kommentről vagy a Te saját posztjaidról. A bizalom kiépítése érdekében törekedj a rendszeres jelentlétre. Azzal, hogy látható vagy lehetőségeket teremtesz magadnak.
Fontold meg kit lájkolsz!
Ne add oda mindenkinek a lájkodat. Mit értek ezalatt? Ha gondosan megválogatod, hogy kiket követsz, kommentelsz, lájkolsz vagy adott esetben kiket jelölsz egyáltalán ismerősnek, akkor egyre nagyobb befolyást szerezhetsz a LinkedInen, mint szakmai személyes márka.
Mutass empátiát!
Fontos szempont, hogy a kommunikációd a célközönségednek szóljon. Azzal, hogy a posztjaidat nekik írod, az ő problémáikra kínálsz megoldást és hogy általánosságban őszinte érdeklődéssel vagy mások dolgai iránt kölcsönösen előnyös, hosszú távú kapcsolatokat fog eredményezni.
Találd meg az egyensúlyt!
Ne felejts el odafigyelni arra, hogy milyen témában osztasz meg posztokat. Nyolcvan százalékban olyan dolgokról írj, ami a közönségednek szól. Nekik és velük kommunikálsz, ez mindig legyen szem előtt tartva. A maradék húsz százalékban pedig ne feledkezz meg az értékesítésről sem. A marketing nem helyettesíti az értékesítést! Legyenek értékteremtő és értékesítő posztok egyaránt, csak figyelj a megfelelő arányra.
Összességében biztos vagyok benne, hogy a felsorolásba belekerült olyan pont is, ami teljesen természetes, mégis nem árt, ha néha kimondjuk az íratlan szabályokat is. A tudatos és jó kommunikáció új kapcsolatokat, lehetőségeket, és valójában üzleteket jelent a számodra. Addig is szeretném a téma kapcsán egy korábbi cikkemet a figyelmedbe ajánlani, Egyszer volt, hol nem volt, storytelling a marketingben címmel, ahol arról elmélkedem, hogy a történetmesélés milyen formában tudja megtámogatni az online kommunikációt.
A szerző

Karászi Alexandra
LinkedIn szakértő, előadó
B2B vonalon is elérkezett a változás ideje, ma már elengedhetetlen egy erős, jól megalapozott online jelenlét. Erre pedig a legmegfelelőbb felület a LinkedIn, ami mára már a világ legnagyobb üzleti közösségi oldalává nőtte ki magát. Ezen a platformon egy jól felépített szakmai személyes márka garantált növekedést jelent a cégek számára.
Az én feladatom, hogy ennek megalapozásában segítsek neked. Megmutatom, hogyan tudsz az üzleti életben olyan vonzó személyes márkát felépíteni, mindezt a céges márkáddal összehangolni, amivel iparágad befolyásos véleményvezére leszel, ezáltal még több üzleti lehetőség fog rád találni!