Azt csinálni, amit szeretsz, amiben jó vagy, FELVÁLLALNI MAGAD, énmárkát építeni önazonsan, értéket teremteni, mindeközben elérni az anyagi céljaidat
Legyél a területed influenszere, véleményformálója, szakértője, vagy vezetői példaképe – sokféle nevet aggathatunk rá: személyes márka, énmárka, szakértői márka, vezetői márka – de a lényeg mindig ugyanaz.
A kommunikáció digitalizációja új korszakot hozott.
A cégek ma már nem kerülhetik el a transzparens működést.
Az emberek egyre tudatosabban és ügyesebben használják az internetet: rád keresnek a Google-ben, megnéznek a közösségi médián, elolvassák az értékeléseidet, a rólad szóló visszajelzéseket, és összehasonlítanak a konkurenciával.
A manipulációra épített marketing már egyre kevésbé működik.
A jövő azoké, akik őszintén, nyitottan és hitelesen kommunikálnak.
Minél átláthatóbban működsz, hosszú távon annál nagyobb bizalmat építesz, és annál könnyebben tudsz érvényesülni.
Ma már a vásárlókat nemcsak a termék érdekli, hanem az is, milyen értékrendet vall az alapító, milyen személyiség, mi motiválja, mi fontos számára.
A fogyasztói kultúra átalakult: azok a cégek és vezetők lesznek sikeresek, akik merik megmutatni a valódiságukat és az emberi oldalukat.
De pontosan milyen előnyökkel jár mindez?
Mit ad neked egy jól felépített személyes márka, és miért érdemes időt, figyelmet és energiát fektetni bele?
Vegyük sorra a legfontosabbakat.
Talán a legszembetűnőbb előny, amit megszerzel a személyes márkaépítés során, hogy megismerteted a neved a szakmával és a célközönségeddel.
Mindegy, milyen célból építesz személyes márkát, egy dolog mindig igaz lesz: az emberek jobban bíznak egy olyan cégben vagy személyben, akit már ismernek.
Hamarabb fognak egy olyan brandtől vásárolni, amivel már többször találkoztak, és szívesebben üzletelnek egy olyan emberrel, akiről már van benyomásuk. Az ismertség nemcsak bizalmat épít, hanem pozicionál is: a saját iparágadban a legjobbak közé emel, ami azonnal megmutatkozik az üzleti eredményekben is.
Könnyebb lesz meggyőzni az ügyfeleket, mert már eleve hitelesnek látnak.
Magasabb lesz a konverzió, erősebb az ügyfélhűség, és jobb szakembereket tudsz magad köré gyűjteni, hiszen szívesebben csatlakoznak olyan vezetőhöz, akit ismernek, tisztelnek és inspirálónak tartanak.
Arról nem is beszélve, hogy az ismertség mindig monetizálható, ha tudatosan építed, az ismertségből előbb-utóbb üzleti érték lesz.
Azon gondolkodom, sütni kellene valami finom süteményt a hétvégén.
De hol keresek hozzá receptet?
Melyik szakács, cukrász vagy foodblogger jut először eszembe, hogy az ő oldalán nézzek körül?
Na, aki elsőként beugrik, annak van a legerősebb brandje az én szememben.
Pontosan ez a célod neked is. Hogy állandóan ott legyél a potenciális ügyfeleid szeme előtt, hogy amikor egy olyan szakemberre, szolgáltatóra vagy cégre lesz szükségük, mint amilyen te vagy, te legyél az első, aki az eszükbe jut.
Ez a személyes márkaépítés igazi sikerszintje: amikor te válsz a területed meghatározó alakjává, és a neved válik a szakmád szinonimájává.
Egy fodrász mesélte egyszer, hogy a kisebb szalonok mindig figyelik, mit csinál a Zsidró vagy a Hajas – mert ők a szakma csúcsai, és érdemes tanulni tőlük.
Egy jól felépített személyes márka pontosan ezt a hatást váltja ki:
elismerik a szakmán belül, tekintélyt és befolyást szerez.
A szektor többi szereplője figyeli, mit lép, hogyan reagál a piaci változásokra, milyen trendeket indít vagy használ ki.
Ő az, akit a sajtó megkeres, ha iparági aktualitásokról kérdezik.
Az, akinek a véleménye számít.
Egy ilyen márka nemcsak követi, hanem alakítja is a saját iparágát.
Képes formálni a gondolkodást, inspirálni másokat, és olyan élenjáró pozíciót kivívni a piacon, ami tartós versenyelőnyt biztosít a számára.
Tudtad, hogy az egész branding lényege az, hogy megkülönböztesd magad a piacon?
A szó eredete is ezt tükrözi: régen a gazda beleégette a monogramját az állatai bőrébe, hogy ne keveredjenek el a szomszéd jószágaival. A „burn” (égetni) angol szóból származik tehát a ma ismert branding fogalma.
És ha belegondolsz, a személyes márka ma is ugyanezt a célt szolgálja:
hogy felismerjenek, megjegyezzenek, és megkülönböztessenek a piacon.
Miért vagy te más, mint a többi ügyvéd, coach, szervezetfejlesztő, marketinges, IT- vagy logisztikai cég?
Szinte minden iparág telített — Dunát lehet rekeszteni a versenytársakkal.
De belőled csak egy van.
Amikor arcot adsz a márkádhoz,
amikor megmutatod, ki van a név mögött, azzal máris különlegessé teszed a vállalkozásodat. Lehet hozzád kapcsolódni. Lehet téged szeretni, követni, bízni benned.
Egy jól felépített személyes márka tehát nemcsak kiemel, hanem összekapcsol téged a közönségeddel – és ez az, amit semmilyen logó vagy marketingkampány nem tud helyetted megtenni.
Milyen lenne egy álomtárgyalás?
Nem kell bizonygatnod, hogy jó és megbízható szakember vagy.
Nem kell magyaráznod, hogy a szolgáltatásotok valóban működik, és hasznára válik az ügyfélnek.
Nincsenek kínos kérdések.
A szimpátia azonnal megvan.
A prospect tudja, mit akar: veletek dolgozni.
Már csak az érdekli, milyen feltételekkel, mi a következő lépés, és mikorra tudjátok vállalni a munkát.
Á, ilyen csak a mesében van!
Nos, nem csak a mesében. Az én tárgyalásaim rendre így zajlanak.
Miért? A válasz egyszerű: branding.
Ha a prospect már egy ideje olvassa a posztjaidat, a cikkeidet, ha látott téged videóban vagy előadásban, akkor már kialakult benne egy szimpátia és bizalom irányodba.
Látja, mit tudsz, érti, milyen értéket adsz, és tisztában van vele, hogy a szolgáltatásod mit old meg az életében.
Ilyenkor már csak az érdekli: mennyibe kerül, mikor indulhat, és mi a következő lépés. Az ajánlatküldés után pedig sokkal nagyobb arányban születik meg a szerződés.
És ugyanez igaz a termék- vagy bármilyen online értékesítésre is.
Ha az emberek már találkoztak veled, látták, hogy értéket adsz, ha olvastak tőled néhány posztot, amivel egyet tudtak érteni, akkor sokkal könnyebben nyitják ki a pénztárcájukat, amikor szembetalálkoznak egy tőled származó ajánlattal.
A branding megolajozza az értékesítési folyamataidat.
Könnyedebbé, gördülékenyebbé, természetesebbé teszi az eladást.
Viszont fontos megérteni: a branding nem helyettesíti a marketinget és az értékesítést. Olyan, mint az olaj a gépezetben – ettől fut halkan, súrlódásmentesen és hatékonyan.
Nem jelenti azt, hogy ne kéne megszólítanod az embereket direkt marketing üzenetekkel, ne kéne hirdetned, remarketingezned, vagy folyamatosan finomítanod az értékesítési folyamataidat.
De azt igen, hogy az egész folyamat könnyebb, elegánsabb és kevésbé erőlködős lesz.
Mert az aktív közösségi média jelenlét önmagában semmit sem ér, ha nem hoz több ügyfelet, jobb lehetőségeket vagy sikeresebb vállalkozást. Ha ez nem történik meg, hiba van a rendszerben.
A branding szerepe tehát az, hogy a kampányaid idején hatalmas sikereket érhess el, mert előtte már jól előkészítetted a közönségedet, akik ekkorra már nem mérlegelnek, hanem alig várják, hogy tőled vásárolhassanak.
Egy stabil és megalapozott brand nem csak az új ügyfélszerzési folyamataidra van hatással, hanem márkahűséget is eredményez.
Azaz, ha jól végzed a dolgod, akkor a vevőidben kialakul egyfajta büszkeség és elégedettség azzal kapcsolatban, hogy nálad vettek igénybe valamilyen szolgáltatást vagy vásároltak terméket. Nem fognak elcsámborogni egy másik céghez, mert folyamatosan erősíted bennük azt az érzést, hogy jó döntést hoztak azzal, hogy téged választottak.
Érzelmileg kötődni fognak hozzád, elköteleződnek a márkád irányába, sőt, ha zseniális brandépítő vagy, még tovább is fognak ajánlani az ismerőseiknek.
Tehát a márkaépítés segít a meglévő ügyfeleid megtartásában is.
Egy erős brand megengedheti magának, hogy elkérje a szolgáltatásai valódi árát.
Nem kell térdre ereszkednie a vevők kegyeiért, és nem kell a béka feneke alá nyomnia az árakat csak azért, hogy biztosan őt válasszák.
Egy erős márka mögött mindig van kereslet.
Bőségesen érkeznek az ügyfelek, ezért nem muszáj mindenkinek és bármi áron kiszolgálnia mindenkit.
Megteheti, hogy csak a legjobbakkal dolgozik, és prémium áron nyújt szolgáltatást.
Egy tudatosan felépített személyes márkával el lehet jutni erre a szintre.
És onnantól nem te futsz az ügyfelek után, ők keresnek téged.
Egy erős énmárka kiállja a támadások próbáját is.
Az ismertségnek mindig van egy árnyoldala: időnként az ember a rosszindulat, a féltékenység vagy akár a rágalmazás célpontjává válhat.
De egy stabil, hiteles márka ilyenkor is megtart. Egy-egy lejárató próbálkozásból akár nyertesen is ki lehet kerülni, ha van mögötted bizalom, követőtábor és jól felépített kommunikáció.
Egy erős branddel tiszta maradhat a neved, mert van saját platformod, ahol elmondhatod az igazságot, és a követőid hisznek neked, nem a pletykáknak.
Egy olyan világban, ahol a média és a közösségi terek gyakran a manipuláció eszközei, ennek felbecsülhetetlen az értéke.
A személyes márkaépítés egy életre szóló vállalkozás.
Egy emberélet pedig tele van váratlan fordulatokkal: karriert váltunk, új céget alapítunk, más irányba indulunk, vagy épp régi projekteket engedünk el.
Milyen jó érzés lenne, ha ilyenkor nem kellene mindent a nulláról kezdened?
Ha a neved, ismertséged, szakmai reputációd és kapcsolati hálód
már önmagában stabil alapot adna az új vállalkozásaidhoz.
Ehhez persze szükség van tudatos karriertervezésre, és arra is, hogy a „suszter” ne távolodjon el túlságosan a kaptafától – hiszen egy teljesen új területen mindig újra kell építeni a hitelességet.
De még ilyenkor is sokkal könnyebb dolgod van, ha korábban már bizonyítottál egy másik területen.
Ha a cégeden belül új üzletágat indítasz – ahogy azt már sok sikeres vállalkozónál láttuk –, a személyes márkád automatikusan fémjelzi az új tevékenységet.
Az eddig felépített bizalom, ismertség és jó hírnév átöröklődik az új projektre is.
Ilyenkor azonban különösen fontos, hogy ne okozz csalódást –
a márkád értékét mindig a következetességed és a minőséged tartja életben.
Egy jól megtervezett személyes márka mindvégig támogatni fogja a karrieredet és a vállalkozásod fejlődését.
Az új ötleteid, termékeid és projektjeid mindig nagyobb lendülettel indulnak útjukra – mert már van mögöttük valami: a neved.
Megéri tudatossá válni a márkaépítésben?
Lehet, hogy ezek közül az előnyök közül már néhányat te is megtapasztaltál a saját bőrödön, és idővel látni fogod, hogy a többi is igaz lesz.
Ha szeretnél mélyebben belelátni a személyes márkaépítés világába, és megtanulni, hogyan építhetsz sikeres, önazonos márkát az online térben, jelentkezz egy 30 perces díjmentes tanácsadásra, ahol közösen feltérképezzük, hol tartasz most, és megmutatjuk, hogyan tudsz szintet lépni a márkaépítésben.
Szeretek írni, tudok brandet építeni és imádok vállalkozni. Szeretem az életet picit mélyebben és filozófikusabban vizsgálni. Lételemem a tanulás és a kreativitás. Szenvedélyem másokat felemelni, megosztani a tudásom, a gondolataimat, hozzásegíteni az embereket ahhoz, hogy egy önazonos karrierben kiteljesedjenek, jól kommunikáljanak, és felvállalják a saját értékeiket.