Egyre több cég és nagyvállalat ismeri fel, hogy újra kell gondolnia a marketingstratégiáját.
A közösségi média az utóbbi pár évben fokról fokra olyan erőteljesen épült be az emberek életébe, hogy nem lehet már figyelmen kívül hagyni mint marketingeszközt.
És most nem feltétlen a hagyományos értelemben vett üzleti Facebook vagy Instagram oldalakra gondolok, hanem arra, hogy emberek befolyásolnak embereket.
Nevezzük őket influenszereknek, biznisz influenszereknek, kreátoroknak, személyes márkáknak, véleményvezéreknek, mindegy, milyen címkét akasztunk rájuk, létezésüket tagadni tovább nem érdemes.
A mai fiatalság teljes mértékben a közösségi médián szocializálódik. Netflixet néz tévé helyett. Podcastot hallgat rádió helyett. Tv-reklámok helyett már sokkal jobban hisz kedvenc influenszerének a YouTube-ról egy termékkel kapcsolatban.
A tévébe azokat a sztárokat hívják szerepelni, akiknek sok követője van, a divatbemutatók első soraiban a divat-influenszerek ülnek.
A menő éttermeket ismert sztárséfek személyes márkája népszerűsíti.
Nagyot változott a világ az elmúlt néhány évben, és nagyot változott a marketing is. A közösség médiának köszönhetően a személyre egyre nagyobb fókusz kerül.
Soha nem volt még fontosabb, hogy a cég választott képviselői hiteles és transzparens személyes márkát építsenek az online térben is, illetve hogy az ember a karriertervezés részeként a saját énmárka stratégiájára is hangsúlyt fektessen.
Adjuk a termékünket XY kezébe, és ő majd eladja nekünk? Lehet róla szó, de ez korlátozottan eredményes. A szűk keresztmetszet mindig az, hogy meg tudjuk-e találni az igazán hiteles influenszereket a szakmánkban, és ki tudunk-e alakítani velük egy hosszú távú és eredményes együttműködést.
Mondok helyette jobbat: nevelje ki a cég a saját influenszereit!
Az értékesítők önmagukban is személyes márkák, és valószínűleg már most is használják a közösségi médiát leadszerzésre kisebb-nagyobb sikerrel. Az MLM-ek már biztos.
Az ügyvezetőknek is melegen ajánlom a személyes márkaépítést.
Amikor az influenszer-marketing kudarcot vall, az mindig azért van, mert nem egy valóban hiteles ember kezébe adjuk a termékünket, aki olyan közösséget épített fel, ahol véleményvezérré vált azon a bizonyos területen, amiről a mi termékünk szól.
Ha a cégen belül építjük fel a személyes márkákat, akkor ez könnyedén kiküszöbölhető. Ki lenne hitelesebb szakember a témában, mint a cég alapítója, elnöke vagy egyik felsővezetője?
A személyes márkaépítés B2C-ben és B2B-ben is nagyon erőteljes marketingeszköz jelenleg, és rendkívül sok előnye és felhasználási lehetősége van.
Természetesen ez mellett nem szabad elhanyagolni a hagyományos értelemben vett márkaépítést sem. A céges márkának épülnie kell! A személyes márkákra tekintsünk úgy, mint katalizátorokra.
Gondolj csak bele! Próbálod felépíteni egy új, nagyon trendi, csúcsgasztro étterem brandjét Budapesten. Nyilván mindent megteszel azért, hogy a brand ismertté váljon.
De mennyivel könnyebb dolgod lesz, ha az étterem élén álló séf kilép a rivaldafénybe? Elmeséli a sztoriját, elmeséli a hitvallását. Többé az az étterem nem pusztán egy étterem lesz a sok közül. Ettől a ponttól az étteremnek teljesen más identitása lesz, amit átjár az alapító ideológiája. Az emberek nem enni járnak oda már, az emberek azért járnak oda, mert egyetértenek az ideológiával.
Ügyfeleimnek mindig azt tanácsolom, hogy amellett, hogy építjük a cég márkáját, építsük fel az alapítók vagy a frontemberek személyes márkáját is. Egyszerűen olyan ez, mintha több vasat tartanánk egyszerre a tűzbe. Tényleg katalizátorként működik.
Tapasztalatom szerint egyre több cég döbben rá ennek a fontosságára.
Lehet brandet építeni arcok nélkül is, de sokkal több időt, nagyobb büdzsét és sokkal több befektetett energiát igényel. Nézd meg, a nagy márkák is küzdenek ezzel! Ezért kell megvennie a Nespressónak Cloony-t, vagy a Hellnek Bruce Willist.
Szóval, Te vagy a brand?
Te vagy a brand alapítója
Ha ügyes vagy már építed a céged márkáját. Ha nagyon ügyes vagy, akkor nem csak a céged márkáját, de mellé a saját személyes márkádat is építed.
Azt látom, azok a cégek, ahol együtt épül a márkával a cég víziókkal és miértekkel rendelkező frontemberének személyes márkája, könnyebben és gyorsabban válnak ismertté.