Azt csinálni, amit szeretsz, amiben jó vagy, FELVÁLLALNI MAGAD, énmárkát építeni önazonsan, értéket teremteni, mindeközben elérni az anyagi céljaidat
Legyél a területed vagy iparágad influenszere, véleményformálója, megmondóembere, sztárja, guruja, szakértője – sok nevet aggathatunk rá, de a lényeg ugyanaz: az emberek ma már emberekhez kapcsolódnak, nem arctalan logókhoz.
A kommunikáció digitalizációja egy új korszakot hozott magával, ahol a bizalom és a hitelesség vált a legértékesebb marketingeszközzé. A vásárlók, ügyfelek és partnerek ma már tudatosak: rákeresnek a nevedre a Google-ben, végigpörgetik a közösségi médiafelületeidet, elolvassák a véleményeket, referenciákat, és összehasonlítanak a versenytársaiddal. A manipulációra épített marketing ideje lejárt – helyette a valódi kapcsolódás, az átláthatóság és az önazonosság működik.
Minél transzparensebben, nyitottabban és őszintébben kommunikálsz, annál nagyobb lesz a bizalom irántad és a márkád iránt. Az emberek tudni akarják, ki áll a vállalkozás mögött: milyen értékrendet vall, mi motiválja, miért csinálja, amit csinál.
A személyes márkaépítés nemcsak trend, hanem elkerülhetetlen stratégia azok számára, akik szeretnének kiemelkedni, hitelessé válni, és hosszú távon is fenntartható bizalmat építeni a piacukon. De mire lesz szükség ahhoz, hogy te is a saját iparágad szakmai influenszerévé válj?
A személyes márkaépítés nem véletlenszerű posztolás vagy hangulatfüggő kommunikáció — tudatosan felépített stratégia áll mögötte. És ennek az első lépése mindig az önismeret.
Tisztában kell lenned azzal, hogy a te személyiségedben melyek azok az értékek, jellemzők és karakterjegyek, amelyeket önazonosan tudsz képviselni. A személyes márka nem szerep, nem jelmez. Abból főzünk, amink van. Nem kell semmit színlelni, nem kell másnak látszani — épp ellenkezőleg: a valódi erő abban rejlik, ha a kommunikációd összhangban van azzal, aki te valójában vagy.
A következő lépés, hogy mindezt stratégiába rendezd. A személyes márkastratégia abban különbözik a hagyományos vállalati márkastratégiától, hogy itt te magad vagy a márka. Ez azt jelenti, hogy a kommunikációnak követnie kell az emberi oldalt is: fejlődésedet, tanulási folyamatodat, akár a hibáidat is. Ez teszi élővé és hitelessé a márkát.
Ehhez elengedhetetlen a piacod és a célközönséged mély ismerete. Minél jobban érted, kikhez szólsz, milyen problémákat oldasz meg, és hogyan tudsz valódi értéket adni, annál élesebb és hatásosabb lesz a kommunikációd.
A stratégia része, hogy meghatározd a brand alapköveit:
a küldetésedet, ami kijelöli az irányt,
a víziódat, ami inspirál,
az értékrendedet, ami stabilitást ad,
az üzeneteidet, amelyekkel kapcsolódsz,
a pozicionálásodat, ami megkülönböztet.
Azaz a vizuális, verbális és érzelmi brand-elemeket, amelyek mind ezt közvetítik.
Ezeket a pilléreket kell tudatosan kidolgozni, mielőtt nekilátsz a tartalomgyártásnak. Csak akkor érdemes kommunikálni, ha már pontosan tudod, mit, miért és hogyan akarsz képviselni.
Ha nem vagy biztos benne, hogyan állítsd össze a saját személyes márkastratégiádat, érdemes szakemberhez fordulni — ez az a pont, ahol néhány jól irányzott kérdés vagy konzultáció hónapokat spórolhat meg a kísérletezésből.
Ha valóban személyes márkává szeretnél válni a piacodon, el kell fogadnod egy tényt: a szakmai véleményvezér szerepét csak az érdemli ki, aki újat tud mutatni.
Azok az emberek válnak követetté, akik élen járnak a saját területükön, akik nemcsak ismétlik, amit mások mondanak, hanem újraértelmezik, fejlesztik, tágítják a határokat.
A személyes márka lényege, hogy van saját nézőpontod. Merj kérdéseket feltenni, más szemszögből vizsgálni dolgokat, vagy akár ellentmondani a piaci berögzültségeknek. Nem kell mindig mindenkinek tetszeni. Az újító gondolatok eleinte gyakran ellenállásba ütköznek, de pont ettől válnak izgalmassá.
Egy személyes márka kisebb-nagyobb mértékben mindig forradalmár. Aki elöl megy, az mutatja az utat.
Ne várd, hogy követőid legyenek, mielőtt elindulsz. Menj elöl, és a követők majd megérkeznek.
A nevében is benne van: ők követnek — Te vezetsz.
Csak pénzt akarsz keresni a személyes márkáddal? Nem jó, illetve nem elég jó.
Ha kizárólag a pénz motivál, ne vágj bele a márkaépítésbe.
Gondold végig: mi a te missziód?
Milyen változást szeretnél hozni a világba a szakmádon keresztül?
Hogyan szeretnél pozitív hatással lenni a szakmádra vagy a vevőid életére?
A követőid meg fogják érezni, hogy valódi segítő, reformáló szándékod van – vagy csak a bőrt akarod lehúzni róluk. Egy márka, amelyet valódi vízió vezérel, sokkal erősebben kapcsolódik az emberekhez.
Ha egy énmárka vízióval vezet, könnyebb hozzá kapcsolódni. Azok, akik ugyanabban hisznek, természetes módon köré rendeződnek.
Ha például egy magazinnak vagy platformnak van egy világos gondolatisága, akkor minden márka, amely ezzel azonosulni tud, csatlakozni fog hozzá.
Ha a te missziód az, hogy erősítsd a női vezetőket, támogasd az önbizalmukat és szerepvállalásukat, akkor azok az emberek és márkák fognak hozzád kapcsolódni, akik ezzel tudnak azonosulni.
Legyen tehát egy víziód, ami nagyobb nálad, és nagyobb annál, mint hogy pénzt akarsz keresni.
Vezess vízióval, és kommunikáld ezt mindig nyíltan – az előadásaidban, a posztjaidban és minden megjelenésedben.
Hidd el, attól vagy különleges és egyedi, hogy beleállsz abba, aki vagy.
Minél jobban beleengeded magad ebbe, és minél komfortosabban, természetesebben tudod magad adni minden szereplésedben, annál önazonosabb leszel.
Nem a tökéletes embereket követik – azokat követik, akikkel lehet kapcsolódni.
Ha a nem maximális oldaladat is felvállalod, akkor fognak igazán kapcsolódni hozzád az emberek.
Persze, meg kell húzni a határokat, meddig engeded be őket az életedbe, de ha a falaidat egy picit leengeded, és engeded, hogy közelebb kerüljenek hozzád, akkor leszel igazán meghatározó személyes márka.
Úgy vagy jó, ahogy vagy.
Nincs szükség színjátékra – csak állj bele bátran abba, aki vagy.
Más vagy? Másképp gondolkodsz? Lázadó vagy? Annál jobb.
Mindenkinek megvan a saját története, ami értékes, inspiráló és tanulságos lehet mások számára.
Merd vállalni magad, merd vállalni a történetedet, az utadat, akár a bukfenceidet is.
Meséld el nekik, ki vagy, és miért vagy az, aki vagy.
Ha valódi szakmai személyes márka szeretnél lenni, akkor ki kell érdemelned a szakma és a célközönséged tiszteletét.
Az emberek tisztelik azokat, akik nem a levegőbe beszélnek, hanem valóban elértek dolgokat.
Mutasd meg bátran az eredményeidet, hiszen ezek mutatják meg a szakmaiságodat.
Az emberek azokat az embereket becsülik, akik elértek valamit az életben.
Minden ilyen eredmény – díjak, célok, szereplések, külső elismerések, belső győzelmek, áttörések – növelik az ázsiódat és a respektedet.
Lehet, hogy néha úgy érzed, ez dicsekvés, de valójában nem az.
A teljesítményed annak a visszatükröződése, hogy valóban értesz ahhoz, amit csinálsz.
Az emberek pedig olyan szakembertől akarnak tanulni vagy vásárolni, aki tudja, mit csinál.
A közösségi média zseniális eszköz arra, hogy akár néhány hónap alatt megalapozz egy erős online jelenlétet. Soha nem volt ilyen könnyű személyes márkát építeni – ma már bárki képes rá. A lehetőségek adottak: elég egy laptop és egy okostelefon, és akár egy egész országot is elérhetsz.
Értsd meg, és tanuld ki, hogyan működnek a ma legnépszerűbb közösségi média felületek, és építsd ki a saját jelenlétedet.
Egy erős személyes márka nem létezhet közösségi média nélkül.
Lehet, hogy szerepelsz a sajtóban, tévében, rendezvényeken – de mi történik utána? Az emberek, akik hallottak vagy láttak, rákeresnek a nevedre. Ha nincsenek aktív felületeid, ha nincs hol kapcsolódniuk hozzád, akkor ezeket a lehetőségeket mind elveszíted.
Én például minden előadás után rengeteg új követőt kapok, mert azok, akik ott hallottak először, utána szeretnének kapcsolódni hozzám, tovább követni a munkámat.
Ma már a média is felismerte a közösségi jelenlét erejét: nemigen hívnak olyan előadót, szakértőt vagy vendéget, akinek nincs látható jelenléte online. A sajtó és a műsorgyártók tudják, hogy azok az emberek, akiknek sok követőjük van, nézettséget és elérést hoznak – és sok esetben már szerződésben is rögzítik, hogy a szereplést a közösségi médiában is meg kell osztani.
Tetszik vagy sem, ma azok viszik a prímet, akik láthatók.
És a láthatóság legfontosabb terepe ma: a közösségi média.
Ha közösségi médiában jelen vagy, alapvetően két út közül választhatsz:
az egyik az organikus növekedés, a másik pedig az, hogy az organikus elérést fizetett hirdetésekkel támogatod meg.
Organikusan is lehet nagy eredményeket elérni – főleg a TikTokon, ahol egy jó stratégia és kommunikáció mellett akár egyetlen videó is virálissá válhat. De ez keveseknek sikerül. Ehhez nemcsak kreativitás, hanem mély platformismeret és kivételes érzék kell ahhoz, hogy eltaláld azt a tartalomtípust, ami működik.
A másik út a tudatos, fizetett növekedés. Itt a cél az, hogy hirdetésekkel gyorsítsd fel a láthatóságodat és a növekedésedet. Egy jól átgondolt hirdetési stratégia, amely illeszkedik az egész marketingrendszeredbe, hatalmas előnyt adhat: nemcsak több emberhez jutsz el, hanem pontosan azokhoz, akiket meg szeretnél szólítani.
Ha eredményeket szeretnél – nagyokat és gyorsan –, akkor ne félj befektetni. Különíts el egy keretet hirdetésekre, kampányokra, és ha kell, vonj be szakértőt vagy külsős csapatot.
A személyes márkaépítés nem ingyenes, de ha jól csinálod, az egyik legjobb befektetés, amit valaha csinálhatsz.
Vágysz rá, hogy egyszer behívjanak a tévébe, és mint szakértőt kérdezzenek meg?
Szeretnéd, ha szakmai magazinokban, portálokon interjúk jelennének meg veled?
Vagy azt, hogy egy konferencián te legyél a sztárelőadó, akit mindenki hallgatni akar?
Ez is el fog jönni.
De ehhez alulról kell építkezned – ahogy szoktam mondani, „alulról jövünk fel, mint a talajvíz.”
Ha kitartóan építed a jelenlétedet, és egy stabil követőtábort állítasz magad mögé, előbb-utóbb a média és a szakma sem tud majd elmenni melletted.
Persze vannak, akiknél fordítva van: az offline világban már komoly szakmai elismertséget szereztek, és most az a cél, hogy ezt az ismertséget átvigyék az online térbe is.
Ez általában könnyebb út – hiszen a szakmai alapok már megvannak, csak meg kell tanulni, hogyan lehet az offline hírnevet hatékonyan „lefordítani” a közösségi média nyelvére.
Akár most kezded az énmárkaépítést, akár már haladó szinten vagy és szintet szeretnél lépni, mi abban segítünk, hogy tudatosan, stratégia mentén, mégis önazonosan építsd tovább a márkádat.
Ha szeretnéd, hogy megnézzük, hol tart most a személyes márkád, és hogyan tudunk támogatni az utadon, jelentkezz egy 30 perces díjmentes tanácsadásra:
felmérjük a helyzetedet, és megmutatjuk, milyen irányba érdemes továbbépítened.
Szeretek írni, tudok brandet építeni és imádok vállalkozni. Szeretem az életet picit mélyebben és filozófikusabban vizsgálni. Lételemem a tanulás és a kreativitás. Szenvedélyem másokat felemelni, megosztani a tudásom, a gondolataimat, hozzásegíteni az embereket ahhoz, hogy egy önazonos karrierben kiteljesedjenek, jól kommunikáljanak, és felvállalják a saját értékeiket.