Kosár

Hogyan legyél az iparágad szakmai influenszere?

Olvasási idő: 7-8 perc

Legyél a területed, iparágad influenszere, véleményformálója, megmondó embere, sztárja, guruja, véleményvezére, vagy személyes márka, énmárka, szakértő, iparági szakértő – sok nevet aggathatunk rá, de a lényeg ugyanaz.

A kommunikáció digitalizációja új trendet hozott magával: a cégek már nem kerülhetik el a transzparens működést.

Az emberek egyre ügyesebben és tudatosabban használják az internetet. Megnéznek a Google-ban, a közösségi médián, elolvassák az értékeléseidet, a referenciáidat, a rólad szóló visszajelzéseket, összehasonlítanak a konkurenciával, informálódnak.

A manipulációra épített marketing egyre kevésbé működik.

Minél transzparensebben, nyitottabban és őszintébben működsz, hosszú távon annál jobban tudsz érvényesülni.

Milyen értékrendet vall az alapító, milyen a személyisége, mi motiválja, mi a fontos a számára, mik a mozgatórugói? Azok a cégek fogják megtalálni a helyüket ebben az új fogyasztói kultúrában, amelyek hajlandóak a transzparens működésre.

De mire lesz szükség ahhoz, hogy felépítsük magunkat mint saját iparágunk szakmai influenszerét?

Először is szükséged van egy stratégiára

A személyes márkaépítés megkíván némi önismeretet.

Tudnod kell, hogy a te személyiségedben melyek azok az értékek vagy karakterjegyek, amelyeket önazonosan tudsz képviselni a kommunikációdban.

Nem kell semmit színlelni, vagy egy szintetikus személyiséget kialakítani – abból főzünk, amink van.

Másrészről pedig szükség lesz egy márka- és kommunikációs stratégiára is. A személyes márkastratégia kis mértékben hasonlít a hagyományos marketing- és márkastratégiára, azzal a markáns különbséggel, hogy ebben az esetben a portéka te vagy, tehát a te személyiségedet kell „eladnunk”. Ezért nem húzhatók rá, úgy ahogy vannak, a márkaépítés hagyományos elemei, mivel egy elő emberről van szó, aki fejlődik, változik, tanul, hibázik.

Szükség van hozzá még a szakmád és a piacod, valamint a célközönséged beható ismeretére. Minél jobban átlátod a piacod, a célközönséged, annál áthatóbb lesz a kommunikációd. Nagyon fontos a széles és mély piacismeret.

Ezeket az alapköveket kell lefektetni, mielőtt nekilátsz a márkaépítés operatív részének. Ha nem vagy biztos benne, hogy ezt hogyan kell, keress meg egy szakembert.

Aztán adj hozzá két marék innovatív gondolkodást

Ha személyes márkává szeretné válni a piacodon, akkor szembe kell nézned azzal, hogy a szakmai véleményformáló státuszát csak az fogja kiérdemelni, akinek tényleg van egy előremutató, innovatív látásmódja. Nyílván azokat az embereket fogják követni, akik élen járnak a saját területükön. Mernek reformálni, újragondolni, kitalálni, vagy ellentmondani piaci berögzültségeknek. Egy személyes márka kisebb-nagyobb mértékben a saját területének forradalmára. Menj elöl, és akkor majd lesznek követőid. A nevében is benne van: ők követnek, te vezetsz.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Legyen missziód

Csak pénzt akarsz keresni a személyes márkáddal? Nem jó, illetve nem elég jó. Ha kizárólag a pénz motivál, ne vágj bele a márkaépítésbe. Mi a te missziód? Milyen változást szeretnél hozni a világba a szakmádon keresztül? Hogyan szeretnél pozitív hatással lenni a szakma vagy a vevőid életére? A követőid meg fogják érezni, hogy valódi segítő, reformáló, konstruktív szándékod van, vagy csak a bőrt akarod lehúzni róluk.

Merj önmagad lenni, merj más lenni

Úgy vagy jó, ahogy vagy. Nincs szükség színjátékra, csak állj bele bátran abba, ami vagy. Más vagy? Másképp gondolkodsz? Lázadó vagy? Annál jobb. Mindenki különleges, mindenkinek megvan a saját története, ami értékes, inspiráló és tanulságos lehet mások számára. Merd vállalni magad, merd vállalni a történetedet, az utadat, akár a bukfenceidet is. Meséld el nekik, ki vagy, és miért vagy az, aki vagy.

Hitelesség és teljesítmény

Ha valódi szakmai személyes márka szeretnél lenni, akkor ki kell érdemelned a szakma és a célközönséged tiszteletét. Az emberek tisztelik azokat az embereket, akik nem a levegőbe beszélnek, hanem valóban elértek dolgokat. Meg kell mutatnod azokat a szakmai eredményeidet, amelyek növelik az ázsiódat és a respektedet.

Közösségi média

A közösségi média zseniális eszköz ahhoz, hogy szinte hónapok alatt megalapozz vele egy erős online jelenlétet. Soha nem volt ilyen könnyű személyes márkát építeni. Kvázi bárki képes rá, a lehetőségek adottak. Csak egy laptop és egy okostelefon kell hozzá, és akár egy egész országhoz is eljuthatsz rajta keresztül.

Értsd meg, és tanuld ki, hogyan működnek a ma divatos közösségi média felületek, és alakítsd ki a jelenlétedet. Derogálónak érzed? Gondolj csak bele, tavaly a brit királynő is fejet hajtott a közösség média előtt. Úgy döntött a királyi család is, hogy csatlakozik, és kialakítja a közösségi média kommunikációját. Ha II. Erzsébet is rájött már, akkor te még mire vársz?

Hirdetések – költeni kell!

Sokszor találkozom azzal, hogy valaki személyes márkát akar építeni – mindezt persze gyorsan és azonnal szeretné –, de nem gondol bele, hogy erre költeni is kell.

Igen, lehet organikusan, fizetett hirdetések és kampányok nélkül is növekedni: pontosan olyan sebességgel, mint egy csiga. Ha eredményeket szeretnél, nagyokat és gyorsan, akkor különíts el egy keretet hirdetésekre és kampányokra. Ha nem akarsz megőszülni addig, amíg megismerik a neved, akkor invesztálj. A személyes márkaépítés nem ingyenes.

Rendezvények, média, sajtó – felkérések

Vágysz rá, hogy behívjanak a tévébe, hogy mint szakértő nyilatkozz? Szeretnéd, ha szakmai magazinokban, portálokon interjúkat hoznának le veled, vagy azt, hogy szakmai rendezvényeken te legyél a sztárelőadó? Ez is el fog jönni. Ügyfeleimnek szoktam mondani, hogy alulról jövünk fel, mint a talajvíz. Ha egy jelentős követőtábort állítasz magad mögé, előbb-utóbb a média és a szakma sem tud majd elmenni melletted.

Ha nálad fordítva van, és az offline szakmai világban már jelentős brandet építettél fel, akkor azt kell kitalálni, hogy ebből hogyan kovácsolunk előnyt a közösségi médián. Hogyan vezetjük át az offline térben megszerzett hírnevet és elismertséget az online térbe is. Személyes márkaépítés szempontjából általában ez a könnyebb feladat.

A szerző

Csábi Boróka

Te vagy a brand alapítója

Az elmúlt években szinte minden iparágba beleláttam: építettem személyes márkát állami cégek vagy óriásvállalatok vezetőinek és értékesítőinek, egészen az egyéni vállalkozó sminkesig vagy kozmetikusig.

Jómagam is gyorsan felépítettem egy átütő személyes márkát, 2 év alatt elértem, hogy a magyar marketingszakma egyik jelentős befolyásaként tartsanak számon. Több száz embert mentoráltam és több ezer embert képeztem a személyes márkaépítés különböző folyamatain, több tízezer ember követ a különböző közösségimédia-platformokon és olvassa a cikkeimet, posztjaimat napi szinten. 17 éve foglalkozom önfejlesztéssel és 11 éve online marketinggel. Egész karrieremet a kommunikáció különböző területein töltöttem, a PR-tól kezdve a marketingen keresztül az értékesítésig.