Hogyan kommunikáljon egy személyes márka krízis idején? (covid)

krízis
Olvasási idő: 7-8 perc

Jelenleg mindenki fent van a neten, a posztoknak mindenképpen sokkal nagyobb a nézettsége és olvasottsága, mint egy átlagos napon.

Amit ez most egy személyes márkának jelent, hogy jobban megismerheti a közönsége gondolkodásmódját, márkát, bizalmat és nagyobb olvasótábort építhet. Mindazonáltal rossz kommunikációval most súlyosan el is lehet szúrni.

Először is szeretném leszögezni: ez most nem egy nagy lehetőség a marketingre! Az emberek vásárlókedve sok piacon már elkezdett csökkenni, és ez csak folytatódni fog. Senki nem tudja megmondani meddig fog tartani ez a helyzet, és pontosan milyen következményei lesznek. (Természetesen van néhány iparág, ahol pont az ellenkezője igaz.)

A koronavírus tartalmú posztokhoz a termékkapcsolást sem látom túl jó húzásnak (még akkor sem, ha releváns a terméked, mert vitaminokat árulsz például). Nagy litánia arról, hogy mit gondolsz a vírusról, majd a végén vásárlásra szólítod fel az embereket (sok ilyet látok sajnos). A fogyasztóvédelem már le is csapott egy így nyerészkedő vállalkozóra, aki koronavírus elleni autófertőtlenítést hirdetett (forrás: koronavirus.gov.hu), illetve további fogyasztóvédelmi ellenőrzések indultak a nyerészkedők ellen. (forrás: koronavirus.gov.hu).

Másik oldalról nem is gondolom ízlésesnek és helyes viselkedésnek jelen helyzetben ezt. Láttam kézfertőtlenítő reklámot, ahol 6000 Ft-ért hirdettek egy 200 ml-es kézfertőtlenítőt. No comment.

Ezt az időt most arra kell használnod, hogy brandet, közönséget és adatbázist építesz, és mindenben támogatod az eddig kiépített közösségedet.

Az, hogy mekkora a vásárlókedv jelenleg a termékeid iránt, azt biztosan látod a kimutatásaidból. Ez most nagyon iparágfüggő. Vannak termékek, amik nagyon felpörögtek, és rengeteg terület van, ami teljesen behalt. De ez már egy a Hogyan marketingezz a krízis idején cikk témája lehetne, itt pedig inkább a személyes márkaépítés oldaláról közelítjük meg a helyzetet. 

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Hogyan tedd ezt?

Ha állást foglalsz, figyelj milyen forrásból informálódsz!

A koronavírus még mindig egy elég megosztó téma, van, aki bagatellizál, van, aki világvége hangulatban van. Bármit is írsz jelen helyzetben erről a témáról, az megosztó lesz – előre szólok. Nagyon fontosnak tartom, ha bármilyen szinten is állást foglalsz, magával a vírussal kapcsolatban, akkor nagyon alaposan informálódj és keress hiteles forrásokat.

Az internet tele van álhírekkel, klikkvadász cikkekkel jelenleg. Ha nem vagy kutató, orvos, vagy a hatósági szervek része, alaposan tanulmányozd előbb a témát, és ha valamit állítasz, jelöld meg a forrást. Később visszaüthet, ha mondjuk 1-2 hét múlva kiderül, hogy nem volt igazad. Sőt, extrém példa, valakit már le is tartóztattak az miatt, mert egy YouTube videóban valótlanságot állított. (Forrás: koronvirus.gov.hu)

Ha orvos, kutató vagy bármilyen hatósági szerv tagja vagy, aki most része a megelőző munkáknak, mindenképp foglalj állást. Az emberek most a kutatóktól, tudósoktól, orvosoktól várják a hiteles információkat. Azt látom, még mindig kevés orvos és kutató szólal meg itthon. Ha az amerikai híreket hallgatom, ott állandóan nyilatkoznak hiteles szakemberek is. Nagyon örülök, hogy Barabási Albert-László is posztolt a Facebookon pár órája. Ő egy jó példa arra, hogyan kommunikáljon egy kutató jelen helyzetben. Linkelem.

Kövesd az eseményeket

Jelenleg szinte óráról órára változik a helyzet itthon és világszinten is. Ha kitettél egy posztot 2 napja, lehet már érvényét vesztette. Figyelj arra, hogy mindig aktuális legyél. Ha beleálltál a témába, akkor most már maradj is rajta.

Legyél pozitív

Amire most a világnak szüksége van: pozitív, konstruktív hozzáállás. Akkor tehetsz az emberekért a legtöbbet, ha pozitívan kommunikálsz, a veszélyekről tárgyilagosan és reálisan beszélsz. Az embereknek segítesz abban, mit tegyenek ezekben a mindenki számára nehéz időkben.

Mutass jó példát

“Te egy példakép vagy” – Te vagy a brand végzettek emlékezhetnek erre a diámra. A követőid figyelik a viselkedésedet, és lehet ez alapján hoznak döntéseket. Ismerd fel a felelősségedet ebben. Amire most nincs szükség: gúny, cinizmus, szarkazmus, lázítás, politizálás, széthúzás és pánik. Ha eddig közösséget építettél, biztos hogy megvan benned az ehhez tartozó felelősségtudat is. Erre most szükséged lesz. Mutass jó példát a viselkedéseddel!

Semmi esetre se kelts pánikot. 

Ne lázongj a rendeletek ellen, tegyél meg minden ésszerű óvintézkedést mások és a saját egészséged érdekében.

Segítsd a közösségedet

Igazából ezt NE azért csináld, mert én azt mondom, hogy most ettől lesz jó egy személyes brand, hanem azért tedd, mert most ez a helyes. Tényleg találd meg a módját, hogyan tudod enyhíteni bármilyen szinten is a krízist, a te céged, márkád, hol tud kapcsolódni az emberekhez vagy a hatóságok munkájához. Nyugodtan posztolj erről, ez nem önreklám, hanem példamutatás arról, hogy milyen a helyes viselkedés.

Legyél releváns

Nem hiszem, hogy az embereket ebben a szituációban bármi más érdekelni fogja, mint a kialakult helyzet és az ehhez kapcsolódó információk, megoldások. Ha volt eddig egy kampányod, gondold át. A hirdetésedet állítsd le vagy szövegezd át. Nem mondom, hogy minden posztodnak a koronavírusról kell szólnia, de ne most oszd meg A hogyan tartsunk zseniális rendezvényeket? című e-bookodat. (Tudom, hogy elég groteszk példa, de szándékosan sarkítok).

Maradj releváns, az eddigi tartalomstratégiádat teljesen gondold át. Minden ügyfelemmel ezt fogom tenni jövőhéten.

Ha ismered a branded, tudod mik azok az értékek, amiket most képviselned kell  

Ha már haladó személyes márka vagy, akkor tudod, hogy milyen értékek mentén építed a branded: te vagy, aki nagyon empatikus, te vagy, aki mindig optimalizál, te vagy, aki mindig komplexebben közelíti meg a helyzetet, te vagy, aki nagyon innovatív stb.

Most nézd meg, hogy ezek közül az értékek közül, amit a branded képvisel, hogyan találsz kapcsolódást a mostani helyzettel.

Segítesz tanácsokkal a vállalkozóknak, hogyan kezeljék a krízist?

Támogatsz, önkénteskedsz vagy adományozol?

Összefogást generálsz?

Hasznos információkat osztasz meg?

Találd meg a személyes márkádban azokat az értékeket, amiket most erősebben képviselni szeretnél az adott helyzetben.

Maradj önazonos, őszinte, kedves és toleráns. Ha nem vagy egy Teréz anya típus, ne játszd el most, nem fogják elhinni neked. Találj más módot a konstruktív kommunikációra.

Számíthatsz rá, hogy a posztjaidnak sokkal nagyobb lesz az olvasottsága, mint átlagos napokon. Csináld jól! Ezért írtam ezt a cikket.  

(És tényleg, segítsük egymást most emberek…)

A szerző

Csábi Boróka

Te vagy a brand alapítója

Az elmúlt években szinte minden iparágba beleláttam: építettem személyes márkát állami cégek vagy óriásvállalatok vezetőinek és értékesítőinek, egészen az egyéni vállalkozó sminkesig vagy kozmetikusig.

Jómagam is gyorsan felépítettem egy átütő személyes márkát, 2 év alatt elértem, hogy a magyar marketingszakma egyik jelentős befolyásaként tartsanak számon. Több száz embert mentoráltam és több ezer embert képeztem a személyes márkaépítés különböző folyamatain, több tízezer ember követ a különböző közösségimédia-platformokon és olvassa a cikkeimet, posztjaimat napi szinten. 17 éve foglalkozom önfejlesztéssel és 11 éve online marketinggel. Egész karrieremet a kommunikáció különböző területein töltöttem, a PR-tól kezdve a marketingen keresztül az értékesítésig.