Te vagy a brand
Inspiráló Énmárka díj

Az Inspiráló Énmárka címet nyerte: Petőcz Gábor, borász, a Petőcz Pincészet tulajdonosa. 

Kell a jó bornak cégér? Most kiderül – Interjú az Inspiráló Énmárka díjazottjával, Petőcz Gáborral

Olvasási idő: 13-14 perc

Boróka: Ki vagy te, Gábor?

Gábor: Petőcz Gábor vagyok, Ászáron van egy borászatunk, borász és tulajdonos vagyok. 2015 óta foglalkozunk borászattal, akkor építettük fel Ászáron a vendégházunkat és a pincészetünket.

Maga a borászat viszont jóval régebbre nyúlik vissza, nagyapám és dédapám is szőlővel foglalkozott, így ez rám is természetesen „rámragadt”.

A kis családi pincészetünket a feleségemmel és a fiammal üzemeltetjük. Ő még csak 14 éves, de már most nagyon szereti a gasztronómiát, ebbe az irányba szeretne továbbtanulni, és a borokat is meglepően jól ismeri.

Mi itt dolgozunk Ászáron, ahol egy kicsit hűvösebb a klíma, kevesebb a napsütéses órák száma. Ezért főként fehér szőlővel és fehérborokkal foglalkozunk: a borvidék 98%-a is fehér, így mi is ezekre specializálódtunk. A borvidékünkre a karakteres savgerinc, az illatos, jól iható fehérborok a jellemzőek.

Boróka: Akkor ez egy igazi családi vállalkozás, ráadásul régi gyökerekkel. Van az a magyar mondás: „A jó bornak nem kell cégér.”

Szerinted ez ma még mindig igaz?

Gábor: Én is sokáig abban ringattam magam, hogy a jó bornak nem kell cégér. Tényleg prémium, magas minőségű borokat készítünk, a piac és a szakma visszajelzései is nagyon jók, rengeteg aranyérmet hoztunk el különböző versenyekről. Úgy gondoltam, nem kell marketing, nem kell külön márkaépítés — így is elviszik, elfogy.

Részben ez igaz is. Viszont van egy nagy hátránya: ha az embert nem ismerik, vagy nincs mögötte egy erős brand, akkor sokkal nehezebb az értékesítés.

Én is beláttam ezt, csak akkor még nem tudtam, hogyan induljak el ebben az irányban. Aztán találkoztam veletek…

Boróka: Ha jól tudom, volt egy konkrét meghatározó élményed, amikor visszautasítottak, hogy belistázzák a borodat?

Gábor: Igen, több ilyen is történt. Sok helyen jártunk már üzletekben, éttermekben és viszonteladói hálózatoknál is. Sok borértékesítő nagyobb hálózatot is megkerestünk: kóstolták a borokat, azt mondták, nagyon jók, kértek árajánlatot, azt is elfogadták — jók voltak az árak is —, és aztán nem jött semmi visszajelzés. Hosszú ideig.

Végül rákérdeztem, hogy mi a helyzet: valami gond van a borokkal, az árakkal? Mi lehet az oka? Aztán egy hosszabb beszélgetésből kiderült, hogy minden rendben van — a borokkal nincs probléma.

Egyszerűen azoknak a borászatoknak a borát, akik már ismertebbek a piacon, sokkal könnyebb értékesíteniük. Nem kell annyi energiát beletenniük, mert a nagy neveket a vásárlók maguktól leveszik a polcról.

Egy kisebb, kevésbé ismert pincészettel viszont foglalkozniuk kellene: marketinggel, megismertetésével — ez nekik plusz ember, plusz költség. Erre nincs kapacitásuk.

Ezért láttam be, hogy nekünk is ki kell lépnünk erre a szintre, hogy nagyobb körben ismertebbek legyünk.

Boróka: A mai gondolkodásod szerint hány százalékon múlik a siker: mennyi az, hogy jó legyen a bor, és mennyi az, hogy jó legyen a cégér?

Gábor: Én azt mondom, ez 50–50 százalék. Minimum.

Boróka: Egyetértek. Én is ezt tapasztaltam. Az 50–50 százalék teljesen reális. És ez nem csak a borokra igaz, hanem bármely szakmára, bármely területre.

Nagyon sokszor volt olyan, hogy az ország kiemelkedő cége, szakembere keresett meg azzal, hogy náluknál sokkal inkompetensebb konkurencia — csak azért, mert jobb marketingtevékenységet folytatnak — elviszi előlük az ügyfeleket.

Hiába vagy a legjobb a piacodon, ha nem teszed oda a kommunikációt ugyanúgy 50 százalékban.

Neked erről díjaid is vannak, hogy az egyik legjobbak közé tartozol, de önmagában ez mégsem győzte meg az éttermeket.

Gábor: Igen. A 2021-es évjárat borversenye 2022-ben volt, és akkor kapta meg a cserszegi fűszeresünk az „ország legjobb illatos bora” nagydíjat.

Magyarország legjobb illatos bora lett.

Azt gondoltam, hogy ez, mivel megjelent több sajtóhelyen is, hoz majd egy erősebb vásárlói hullámot. Volt is egy kis fellángolás: újdonság volt, jöttek jó páran az ország minden részéről — Szegedről, Dunaújvárosból, mindenhonnan —, hogy megkóstolják a bort. Aztán ez szépen ellaposodott. Szalmalángszerű volt.

Boróka: Gondolom nem volt social media jelenlét, amivel ezt meg tudtad volna támogatni, igaz? Vagy volt róla egy poszt, de még nem volt erős jelenlétetek, nem volt nagy elérés. 

Neked ebben mi volt a legnagyobb kihívás?

Gábor: A kihívás az volt, hogy bár informatikai háttérrel rendelkezem — informatikus a végzettségem, tehát a számítástechnika nem áll tőlem távol —, a marketing viszont igen.

És a kettőt összehozni volt nehéz. Egy Facebook-posztot megcsinálni technikailag nem probléma. Meg lehet tanulni a felületet, a funkciókat. 

De hogy mit rakjunk ki, hogyan rakjuk ki, milyen gyakran, milyen képekkel, milyen szöveggel, hogyan legyen figyelemfelkeltő és emlékezetes — na, ez volt a legnehezebb.

Boróka: Sok vállalkozó a háta közepére kívánja az egész márkaépítés témáját, mert már bőven elég az alaptevékenység. Te ezt hogy élted meg? Te is a hátad közepére kívántad, vagy találtál rá időt?

Gábor: Amíg nem ismertem a folyamatot, én is a hátam közepére kívántam a posztolást. De amikor megértettem, hogyan kell és hogyan lehet jól csinálni, egyre inkább élvezni kezdtem. Most már kifejezetten szeretem. Bele is kóstoltam a videózásba: készítettem rövidebb-hosszabb videókat, élménybeszámolókat, ezeket nagyon szerették a követők.

Úgyhogy most már szeretem, csinálom, és élvezem.

Boróka: Igen, mert az ember gyakran azért kívánja a háta közepére, mert nem tudja, hogyan kell csinálni. Amikor viszont jönnek a sikerélmények, már nem érzi úgy, hogy ez egy ablakon kidobott energia, látja, hogy hozzájárul a vállalkozás egészéhez. És ettől sokkal lelkesebb lesz folytatni.

Gábor: Pontosan. Én is így vagyok vele. Az én életstílusom része a tudatos időbeosztás: gyakorlatilag egy saját time management rendszert üzemeltetek magamnak. Ami fontos, arra mindig találok időt — szerintem ez mindenkire igaz. Amihez kedve van az embernek, ami közel áll a szívéhez, arra időt teremt.

Így most már a Facebookot, az Instagramot csinálom rendszeresen, és lassan a LinkedIn is el fog indulni.

Boróka: Gratulálok. Mondd el, hogyan találkoztál a Te vagy a branddel. Mi az, ami megfogott bennünk? Hiszen ma rengeteg marketingeshez lehet menni, mi volt az, ami megszólított abban, ahogyan mi képviseljük a márkaépítés témáját?

Gábor: Ez már évekkel korábban megfogalmazódott bennem, ahogy beszéltünk is róla: szükség van marketingre. Évek óta próbáltam én is valamilyen formában megoldani. Volt nálunk külsős marketinges, ismerős is csinálta a Facebookot — szerintem végigjártuk azokat a lépcsőket, amiket sok vállalkozó, mielőtt eljut odáig, hogy ezt komolyabban kell venni.

Eljutottam addig a felismerésig, hogy borász vagyok, informatikus, tanár, kőműves — ennyi szakmához értek —, akkor talán a marketinget is meg tudom tanulni. Legalább annyira bele kell látnom, hogy tudjam, mit kellene csinálni.

Így kezdtem el kutatni, hogy egyáltalán mi az a marketing. Nekem ez egy szürke folt volt: marketing… posztolunk… értékesítünk… és valami történik. De hogy mitől történik, azt nem értettem.

Elkezdtem megnézni sok marketinges oldalt és céget. Így jutottam el hozzátok is: megnéztem, kik vagytok, mit csináltok, hogyan gondolkodtok. És akkor esett le a tantusz: mi az az énmárka.

Elkezdtem nézni a videóidat, olvasni az írásaidat, és akkor jöttem rá, hogy nekem pontosan erre van szükségem. Hogy ne csak a termékemet építsem, hanem magamat is. Ha engem megismernek, meg fogják ismerni a termékemet is — a kettő együtt ad teljes képet.

Így jutottam arra, hogy az Énmárka Mesterkurzus és a hozzá tartozó Start program pont nekem való. Aztán láttam, hogy van vizuális márkaépítés is. Ezek is teljesen hiányoztak nálam.

Nálatok megtaláltam mindent, ami ahhoz kell, hogy fel tudjam építeni az online jelenlétemet.

Boróka: Zseniális. Amit elmondtál, az tökéletesen tükrözi azt, amit mi képviselünk a Te vagy a brandnél: megmutatni az embert a cég mögött. Mert ma így tud előrehaladni egy márka. És látom, hogy ezt te is megértetted a tananyagokból.

Másrészt nem tudom, mennyire tűnt fel, hogy nálunk egy nagyon struktúrált szolgáltatási rendszer van. Nagyon az alapoktól, lépésről lépésre visszük végig a cégvezetőt a marketingen — az ő nyelvén, az ő gyakorlatához igazítva. Mennyire érezted jól magad ebben a rendszerben?

Gábor: Teljesen érthető volt. Úgy mondanám el, ahogy a fiam a héten azt mondta nekem, hogy „nem szereti a fizikát”. Mondtam neki: a fizika egy tök egyszerű dolog… ha elmagyarázzák.

A marketing is ilyen. Ha elmagyarázzák, meg fogod érteni. De ha csak dobálóznak különböző szavakkal, meg mondják, hogy ezt csináld, azt csináld, és nincs elmondva a miért, akkor az ember fejében nem marad meg. Szerintem úgy nincs értelme. Nálatok viszont érthetők voltak az anyagok, és jól fel volt építve minden.

Egyetlen egy hátrányt hadd említsek: az oktatóvideók példái többnyire szolgáltatásalapú vállalkozásokra voltak kihegyezve, és szerintem túl nagy arányban női példákra. Nem azt mondom, hogy nem tudom átfordítani férfi vállalkozói nyelvre, de férfiként így láttam.

És még valami: sokszor szolgáltatásra hoztátok a példákat, ami kézzel nem megfogható. Jó lenne néha termékalapú példa is — mondjuk, hogy egy palack bort hogyan érdemes értékesíteni, hogyan kellene kommunikálni. Csak mint megjegyzés, nem kritika.

Boróka: Lehet, hogy ebben igazad van, mert ezek az anyagok régebben készültek, és valóban sokféle példa van bennük, de az is igaz, hogy az elmúlt években főleg szolgáltatásalapú vállalkozások érdeklődtek a téma iránt.

Ez teljesen új trend, hogy egy borász márkát épít. Amikor én 7 éve elkezdtem, szinte lehetetlen lett volna meggyőzni egy borászt erről. A tudásalapú szakmákban sokkal evidensebb volt a személyes jelenlét. Termékalapú vállalkozásoknál pedig legtöbbször webáruházak vannak, ahol a cégvezető nem is nagyon jelenik meg — futnak a hirdetések, és tölcsérmarketingben gondolkodnak.

A termékalapú cégeknél is két típus van: a kereskedő és a gyártó. Te ugye gyártó vagy. A kereskedőknél inkább az árakkal és az akciókkal játszanak.

A gyártóknál viszont sokkal fontosabb lenne, hogy az alapító, aki egyedi terméket hozott létre, megjelenjen.

Épp most újítok fel több tananyagomat, és figyelek rá, hogy legyenek férfiasabb, termékalapú példák is. Mert igaz, hogy olyan példákat mondok mindig, amelyek bennem dolgoznak éppen, de nagyon jó, hogy ezt mondtad — abszolút hasznos visszajelzés.

Egyébként most rengeteg férfi ügyfelünk van: kertész, borász, építőipari vállalkozó. Ez teljesen új trend, hogy ezek a cégvezetők eljutnak oda, hogy kiposztolják magukat.

Most már ott tartunk, hogy egy te korosztályodba tartozó férfi, a te háttereddel, azt mondja: „kezdem élvezni a social médiát”. Ez óriási változás. Megfogadom a tanácsodat, és nagyon örülök a példádnak is: hogy te nyerted az Inspiráló Énmárka díjat. Eddig főként szolgáltatásalapú cégek vitték el.

Szóval akkor tetszett a struktúra, amiben dolgoztunk. Megtanultad a posztírás, a kommunikáció alapjait. Mennyire érzékeled, hogy amikor jobb posztokat teszel ki, mennyivel jobban pörög a social? Érzed a különbséget?

Gábor: Nagyon. Csak egy példa: megjegyeztem, hogy mondtad egy videóban, hogy azok a posztok, amelyeken emberek szerepelnek, sokkal több megtekintést kapnak.

Most szeptemberben volt a szüreti időszak nálunk, minden hétvégén szüreteltünk, és erről rendszeresen posztoltam. Mindig úgy kezdtem, hogy a csapatot mutattam be: akik épp dolgoztak, róluk készítettem képeket. Ezek mellé mentek ki a posztok, és nagyon jól pörögtek.

Aztán voltak olyan posztok is, ahol a pincében dolgoztunk, inkább gépekről, folyamatról voltak képek, és talán rólam egy-egy fotó. Érdekes tartalom volt, de az elemzésben egyértelműen látszott: nem nézték meg annyian, mint ahol több ember jelent meg. Szóval ez tényleg teljesen igaz, amit mondtatok.

Boróka: Nagyon fontos. És szép eredményeid vannak: a pályázatodban láttam, hogy 20 ezres elérésről 120 ezerre ugrottál. Mesélj erről — hogyan éled meg, van-e már kézzelfogható pozitív hatása?

Gábor: Informatikus vagyok, és közel áll hozzám a matematika, az adatelemzés is. Minden nap nézem, hogyan alakultak a számok. Tisztán látszik, hogy melyik poszt volt erősebb, melyik gyengébb. Volt olyan, ami „kirobbant”, 30 ezer megtekintést kapott Facebookon. Ez nagyon jó érzés.

A követőszám is szépen nő hétről hétre.

És ami a visszajelzéseket illeti: mindkét célcsoportunknál jelentkezik a hatás. Nálunk van B2B — éttermek, viszonteladók — és van B2C, akik itt vásárolnak nálunk.

Mindkettőből jött pozitív jelzés. Azóta bekerültem két tatai étterembe borral. Az egyik a Malom és Kacsa, egy nagyon nívós étterem a tatai tóparton. A másik egy újonnan nyílt étterem, a Morris, a Cseke tóparton. Mindkettőben bent vagyunk.

Most pedig Almásfüzitőn egy új helyre is bekerültünk — szombaton tartottam náluk egy borkóstolót, úgy néz ki, ott is lesz együttműködés.

És ami a „poénosabb” visszajelzéseket illeti: nagyon sok helyi ismerős kérdezi: „Új marketingesed van? Mert nagyon jók a posztok!” Mondtam nekik, hogy nincs új marketingesem, én sem vagyok marketinges — csak elvégeztem egy tanfolyamot, és használom, amit tanultam. Azt mondják, tetszenek nekik a posztok, jó hangulatúak, poénosak. Mondtam nekik: ilyen vagyok, csak eddig nem volt irányba téve.

És még valami: a helyi ászári polgármester is megkeresett. Felkért, hogy a település nyomtatott újságába írjak minden megjelenéskor egy-egy borászati cikket — mi történik a faluban a borral, borászattal, szőlővel kapcsolatban. Minden szezonban van miről írni: most jön Márton napja, az újbor ünnepe; aztán a metszés, a január–februári munkák… mindig van téma.

Boróka: Hihetetlen eredmények, gratulálok! Azt mondd meg nekem: ezzel a márkával, amit most építesz, mi az álmod? Hova szeretnéd felépíteni, mi lenne az, ami neked igazán jó érzést adna?

Gábor: Az álmom az, amin most is dolgozom: magas minőségű, prémium borokat készíteni. Nem mennyiségi borászkodásban gondolkodom, hanem kisebb tételben, de magasabb áron, prémium szinten értékesítve. Ez az első lépcső, amit meg akarok lépni.

A minőséggel szerintem már 90–95%-ban megvagyunk. Itt a marketinget kell még hozzátenni, meg mindazt, amit nálatok tanultam — ezeket kell rendszerbe raknom.

A másik nagy célom: februárra beiratkoztam egy szommelier-képzésre, először középfokra, aztán felsőfokra.

És ami a legnagyobb álmom: egyszer megszerezni a nemzetközi szommelier minősítést — azt, amit világszinten talán 20–25 ember birtokol. Ezt teljesen angolul oktatják, nagyon nehéz megcsinálni, gyakorlatilag majdnem doktori szintű beadandókat kérnek. De ha valaki megszerzi, megnyílik előtte a világ: hívják mindenhonva.

Boróka: Mit üzensz azoknak a vállalkozóknak, akik most még teherként tekintenek a marketingre?

Gábor: Azt, hogy a marketinget meg kell ismerni. Nekem is egy fekete folt volt, egy fekete doboz: bedobtunk valamit, és valami kijött. De a marketinggel foglalkozni kell. A mai világban nélküle nagyon nehéz érvényesülni.

Ha nem ismernek, ha nem vagy fenn az interneten, ha nem jelensz meg a social mediában, olyan, mintha nem is léteznél. Hiába jó a terméked, és lehet szűk körben még el is megy, mert ott még él a szájhagyomány, de kilépni egy következő szintre már nem lehet marketing nélkül.

Boróka: Teljesen igaz. És szerintem ez nagyon szép zárszó.

Én szívből gratulálok. Nagyon jó helyre került ez a díj, mert tényleg inspiráló vagy: termékalapú vállalkozásban dolgozol, nem ebben a világban szocializálódtál, nem ez volt a szakmád, nem az a korosztály vagy, akinek a social media a kisujjában van, és mégis megugrottad.

Megtanultad, sőt, élvezed is.

Te az igazi bizonyíték vagy rá, hogy ide is el lehet jutni.

Gratulálok még egyszer, és köszönöm a beszélgetést!

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Ha Úgy érzed ez másnak is segítene, Akkor oszd meg vagy küldd EL az ismerősödnek!

Email
LinkedIn
Facebook

Te vagy a brand

AZT CSINÁLNI, AMIT SZERETSZ, AMIBEN JÓ VAGY, ÉNMÁRKÁT ÉPÍTENI ÖNAZONSAN, FELVÁLLALNI MAGAD, ÉRTÉKET TEREMTENI, MINDEKÖZBEN ELÉRNI AZ ANYAGI CÉLJAIDAT

Inspiráló Énmárka díj

Az Inspiráló Énmárka díj a Te vagy a brand egyik legfontosabb elismerése. Azoknak az ügyfeleinknek adjuk, akik nemcsak tudatosan építik a saját énmárkájukat, hanem valódi, mérhető növekedést is elértek vele – láthatóságban, hitelességben, üzleti eredményekben.

Ez a díj azokról szól, akik mertek kilépni a háttérből, felvállalták magukat, megtanulták használni a kommunikációt, és a márkájukat valódi kapcsolódássá formálták. Akiknek a személye, története és értékei ma már vonzzák az ügyfeleket.

Az Inspiráló Énmárka díjra kizárólag Te vagy a brand ügyfelek pályázhatnak. Ha te is érzed, hogy az elmúlt időszakban nagyot nőtt a márkád, és szeretnéd megmutatni a saját utadat, a pályázás számodra is nyitott.

Így fogalmazd meg a vállalkozásod küldetését díjmentes MUNKAFÜZET