Kosár

12 ok, amiért nem működik a személyes márkád

brand
Olvasási idő: 7-8 perc

1. Nincs stratégia

Erős várat csak erős alapokra lehet építeni. Igazán hiteles és működő márkát az tud felépíteni, aki tisztán látja, hogy:

– mik azok az értékek, amik mentén kommunikál,

– mi az üzenete,

– mi az, amit képvisel,

– mi teszi őt egyedivé,

– mi teszi őt hitelessé,

– milyen üzleti sikereket szeretne elérni a személyes márkaépítésen keresztül,

– mi a pontos célja a személyes márkaépítéssel,

– mire fogja használni a megszerzett hírnevet és befolyást,

– és mit kell azért tennie, hogy kiépüljön a márkája.

Egy átgondolt és tudatos személyes márkaépítő lefekteti a stratégiai alapokat, mielőtt nekilát a márkaépítésnek.

2. Nincs eredmény

Nem érzed, hogy van eredménye a munkádnak, nem jön elég megkeresés, lehetőség.

A személyes márkaépítés egy rendkívül erőteljes marketingstratégia, és borzasztó hatékony, ha jól csinálják. Ha nem jönnek be üzletek, lehetőségek, felkérések folyamatosan, akkor valamit rosszul csinálsz. Sok ponton el lehet csúszva a márkád ebben az esetben. Adok néhány ötletet hozzá, hogy miket nézz át mindenképp.

3. A jelenlét nem folyamatos

Az egyik ok az lehet, hogy nem vagy elég folyamatos, rendszeres és intenzív.

Egy véleményvezér nem tűnhet el és nem jelenhet meg egyszer csak valamikor később, nem hanyagolhatja el a márkáját, hogy majd aztán fellángolásszerűen teleharsogja a közösségi médiát. Az emberek akkor fognak bízni benned, ha stabilan ott vagy nekik. Ha piros hó hullik az égből, te akkor is ott vagy és kommunikálsz. Számíthatnak rád, tudják, hogy stabilan képviseled, amit képviselsz.

4. Te mivel is foglalkozol?

Volt már olyan érzésed, hogy rendszeresen szembejött veled valaki, olvastad is a posztjait, de ha megkérdezték volna tőled, hogy tudod-e, mivel foglalkozik az illető, nem tudtál volna rá válaszolni?

Ha az embereknek nem jut eszébe a nevedről egy konkrét dolog, amivel társítani tudnak, megjegyezhetetlen leszel számukra.

Tedd fel magadnak ezt a kérdést:

  • Mit szeretnék, ha kimondják a nevem valahol, mi legyen az az egy fogalom, foglalkozás, gondolat, cselekvés, ami eszükbe jut rólam?

5. Nincs mondanivaló

Személyes márkák, akiknek nincs mondanivalójuk a világ számára, soha nem fognak követőket szerezni. Ha nem hiszel abban, amit csinálsz; ha nem hiszed, hogy képes vagy emberek életére hatással lenni azzal, amit csinálsz; ha nincs egy egyedi látásmódod; ha nem mersz soha szembemenni a „mainstream” gondolkodásmóddal; ha nem mersz egyéniség lenni, felvállalni a gondolataidat; ha mindig csak egyetértésre és status quo-ra törekszel, akkor nem lesz belőled vezéregyéniség, nem lesz belőled erős személyes márka.

6. Mással íratod a szövegeket

El tudok képzelni egy olyan szcenáriót, hogy vázlatszerűen felírod a gondolataidat, majd azt megírja neked egy profi szövegíró, és a végén te újra átnézed, ezután pedig posztoljátok. De, amit inkább javaslok, hogy a személyes márka kommunikációdat teljes mértékben te kezeld, maximum a kivitelezést szervezd ki. De a te gondolataid legyenek kommunikálva.

Te vagy a brand. Te vagy a márka. Az emberek a te gondolataidra kíváncsiak. Nézd meg a legnagyobb világsztárok közösségi média oldalát, általában maguk kezelik azt.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

7. Nincs, vagy nem jó az üzleti modell

Csinálod a „cirkuszt” a közösségi médián, sokan követnek, népszerű vagy, de közben alig élsz meg. Valami nagyon nincs rendben. A marketing, a branding, anélkül, hogy konkrét üzleti modellt, tervet támogatna, csak sok hűhó semmiért. A személyes márka egy kapu, egy ajtó, egy lehetőség, hogy magadra vond a célközönség figyelmét, de a megszerzett figyelmet hogyan csatornázod tovább? Gondoljunk csak a híres, de éhező művészekre. Legyél jó márkaépítő, de mellette jó üzletember/asszony is.

8. Nincsenek folyamatok

Tovább szőve az előző gondlatmenetet: sokan figyelnek rád, sokan követnek, sokan hallgatnak rád, de nem tudod, mit kezdj ezzel? A megszerzett figyelmet csatornázni kell!

A közösségi média nagyszerű lehetőség arra, hogy tömegekhez juss el, hogy befolyást szerezz a szakmádban, hogy szaktekintéllyé válj a célközönséged szemében. De mi a következő lépcső? A megszerzett figyelemmel mit kezdesz? Hírlevéllistát építesz? Elhívod őket egy rendezvényre? Eladsz egy kisértékű csali terméket? Eladod nekik a könyved? Elirányítod őket a céged weboldalára? Erősíted a céges márkádat? Mit szeretnél, azután, hogy megismertek az emberek, mit tegyenek? Hogyan fogod monetizálni a hírnevet és elismertséget, amit megszereztél?

9. Nincs látható teljesítmény

Elgondolkodtál már azon, hogy általában kik a legmegosztóbb celebek? Általában azok, akik úgy tettek szert hírnévre és vagyonra, hogy semmi látható teljesítmény nincs mögöttük. Beneveztek egy valóságshow-ba, és hagyták, hogy készüljön róluk néhány erotikus felvétel, vagy gazdag a férjük, szüleik beprotezsálták őket valahová. Fenntartanak és hencegnek egy fényűző élettel, amiért a kisujjukat sem kellett megmozdítani. Az ilyen embereket azért nem tisztelik, mert nincs teljesítmény mögöttük. Sokszor inkább irritáló a polgárpukkasztó viselkedésük, és ezzel megosztjak az embereket.

Biztos vagyok benne, hogy neked is eszedbe jutottak erre példák. Ezeket az embereket valójában nem tisztelik, és nem is hallgatnak rájuk.

Ha nincs mögötted teljesítmény, vagy elfelejted azt megmutatni, akkor nem leszel igazi véleményvezér az emberek szemében. Mutasd meg, mit tettél le az asztalra, és az emberek tisztelni fognak érte.

10. Azért akarsz ismert lenni, hogy termékeket tudj reklámozni

Voltam nemrég egy HR cégnél tárgyalni, mesélték, hogy amikor rajzversenyt hirdettek a kisiskolások között, hogy rajzolják le, milyen foglalkozást szeretnének maguknak, ha felnőnek, akkor nagyon nagy százalékban az influenszer „szakma” volt a rajzokon. Sajnos két lábon járó hirdetőtáblának lenni mostanra már vágyott hivatássá vált.

Csak azt felejtik el, hogy a befutott influenszer lányok általában szépségkirálynők, modellek, vagy legalább ehhez fogható testi adottságokkal rendelkeznek. Persze, aki ilyen testi adottságokkal rendelkezik, és ügyesen építi a hírnevét, abból lehet divat-influneszer, és pózolhat minden nap más szépségmárkák termekéivel, de valljuk be, nem mindenki nyerte meg a genetikai hatoslottót.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy te nem lehetsz egy befolyásos személyes márka, hogyha nincs modellalkatod. Ha igazi befolyást szeretnél a világban, legyenek inkább értékes gondolataid.

Ha a kinézet határozná meg a befolyást, akkor már rég világbéke lenne, hiszen minden szépségkirálynő minden évben elmondja, hogy világbékét szeretne.

Csak azért felépíteni magad bármilyen területen, hogy valamiket később reklámozhass, nem fog menni. Hagyjuk meg ezt a hivatást a szépségkirálynőknek és a modelleknek, akiknek ez a munkájuk.

Ha valódi véleményvezér szeretnél lenni, tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:

  • Ki vagyok én?
  • Mi tesz engem egyedivé?
  • Mit szeretnék, mivel azonosítsanak engem az emberek?
  • Miben vagyok jó, és miben van teljesítményem?
  • Hogyan tudnék hasznos lenni a követőim számára?
  • Mivel tudnám kiérdemelni a kivetőim tiszteletét?
  • Miben vagyok hiteles?
  • Milyen üzenetem van a világ számára, ami érdekes lehet?

11. Nem vagy elég eltökélt és kitartó

A személyes márkaépítéshez nincs kiskapu, rövid út. Persze létezik az a bizonyos 15 perc hírnév, de tudjuk, hogy ez édeskevés a személyes márkává váláshoz. Egy ilyen lehetőség jó ugródeszka lehet, de nem mindenki tud élni vele.

A személyes márkaépítés kitartó, szorgalmas és következetes embereknek való. Azoknak, akik tudják, hogy a márkaépítés egy hosszú távú befektetés, és hogy az eredmények nem másnap jönnek. Akik akkor is hajlandók folytatni, ha látszólag teljesen az árral szemben mennek.

Ha nem vagy elég szorgalmas, kitartó és következetes, nem fog működni a márkád.

12. Nem értesz a közösségi médiához

A minap együtt vacsoráztunk egy nagyon kedves házaspárral. A férfi, aki nemigen ért az internethez, saját maga nemigen használ közösségi média felületeket, azt mondta: „a mai világban olyan könnyű, itt az internet, csak kiraksz egy posztot és 50 ezer ember látja.” 10 éve még lehet ez részben igaz is volt, de ma már nagyon ott kell lennie valakinek mind kommunikációs képességekben, mind technikai tudásban ahhoz, hogy ebben a borzasztó médiazajban hallathassa a hangját.

Sokszor keresnek meg azzal leendő ügyfelek: „nézd Boróka, minden nap kiteszek egy posztot az Instagramra, de nem jönnek a követők.” Hát persze, hogy nem jönnek! Sehol sem jönnek, sehol sem fogsz növekedni, ha nem tanulod meg minden közösségi média felülettel kapcsolatban azokat az aktuális tudnivalókat és tennivalókat, amik ahhoz szükségesek, hogy terjeszkedni tudj rajtuk.

Ha bárki azt gondolja, hogy a közösségi médián bármilyen véleményformálóvá, influenszerré válni könnyű, az téved. Meg kell tanulni, mik azok a rutin akciók, mik azok a feladatok, amiket neked rendszeresen tenned kell ahhoz, hogy idővel egy szép követőtáborra tegyél szert. Minden közösségi médián más és más szabályok és szokások vannak érvényben. Ha sikeres akarsz lenni, meg kell tanulnod az idegesítő technikai tudnivalókat is, vagy egy szakértő stábot szervezni magad köré. A digitális világ ezt is hozta magával: technológiai tudás nélkül már nem boldogulsz. 

A szerző

Csábi Boróka

Te vagy a brand alapítója

Az elmúlt években szinte minden iparágba beleláttam: építettem személyes márkát állami cégek vagy óriásvállalatok vezetőinek és értékesítőinek, egészen az egyéni vállalkozó sminkesig vagy kozmetikusig.

Jómagam is gyorsan felépítettem egy átütő személyes márkát, 2 év alatt elértem, hogy a magyar marketingszakma egyik jelentős befolyásaként tartsanak számon. Több száz embert mentoráltam és több ezer embert képeztem a személyes márkaépítés különböző folyamatain, több tízezer ember követ a különböző közösségimédia-platformokon és olvassa a cikkeimet, posztjaimat napi szinten. 17 éve foglalkozom önfejlesztéssel és 11 éve online marketinggel. Egész karrieremet a kommunikáció különböző területein töltöttem, a PR-tól kezdve a marketingen keresztül az értékesítésig.