Az utóbbi években a közösségimédia-platformokon a tartalomfogyasztási szokások megváltozását tapasztaljuk, miszerint a rövid videó-formátumú tartalmak válnak az egyre inkább uralkodó kommunikációs formává.
2016. szeptember: elindult a TikTok (eredetileg Douyin néven jelent meg Kínában).
2017. augusztus: megjelent a LinkedInen a videó-formátumú tartalomtípus lehetősége (először az Egyesült Államokban indították el).
2017. augusztus: megjelent a Pinteresten a videó-formátumú tartalomtípus lehetősége (először az Egyesült Államokban indították el).
2020. augusztus: az Instagram Reels megjelenése (először Brazíliában tesztelték).
2020. augusztus: a Facebook Reels megjelenése (először Indiában tesztelték).
2020. szeptember: YouTube Shorts megjelenése (először Indiában tesztelték).
Ha a márkák hatékonyan akarnak kapcsolatot teremteni a célzott közönséggel, akkor egyre inkább a rövid videó-formátumú tartalmakra kell összpontosítaniuk.
A rövid videós tartalmak térhódítását a közösségimédia-platformokon több tényezőnek is tulajdoníthatjuk. Először is, az olyan platformok, mint a TikTok, az Instagram (Reels) és a Snapchat, lehetővé tették, hogy könnyebben készítsünk és osszunk meg rövid videókat. Felhasználóbarát eszközöket fejlesztettek ki, amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsan és könnyen szerkesszünk vonzó videókat.
Másodszor, a kutatások azt mutatják, hogy a rövid videó-formátumú tartalmak jobban bevonják a közönséget, és emlékezetesebbek, mint más posztok. A Wibbitz nevű videókészítő platform által végzett tanulmány szerint, ha a nézők videóban látják az üzenetet, akkor 95%-uk megjegyzi azt, míg ha szövegben olvassák, ez az arány csupán 10%.
Emellett a Hubspot által végzett tanulmány szerint a videó-formátumú közösségimédia-bejegyzések 48%-kal több megtekintést érnek el.
Harmadszor, az álló (9:16) rövid videók képaránya tökéletesen alkalmazkodik a mobileszközhöz, és tudjuk, hogy az emberek a közösségi médiát főleg mobilapplikációkon keresztül használják.
A rövid videótartalmak jelentősége előreláthatóan tovább fog növekedni a közösségimédia-marketingben, és egyre nagyobb helyet követel a tartalomstratégiában.
Lassan két éve, hogy a saját márkám terén nagy hangsúlyt fektetek a videós tartalmak közlésére, és ennek szemmel látható és tapintható a pozitív hatása.
Ezáltal sokkal szorosabb kapcsolat alakult ki a közönséggel, erősebb elköteleződést és márkahűséget eredményezett. Az értékesítési folyamatok olajozottabban működnek, a direktmarketing-kampányok erőteljesebben érnek célt a videókkal előkészített közönségnél.
Én ezt nagyon egyszerű módon magyarázom. Egy írott posztban nem tudod úgy átadni a személyiséged, nem hallják a hangodat, nem látják a gesztikulációidat, a tökéletlenségeidet, melyek által még szerethetőbb vagy.
A videó sokkal spontánabb, nyersebb és valósabb (már ha jól csinálod), és közelebb tudod hozni vele magadhoz az embereket.
Van, hogy a videós tartalom tényleg megkerülhetetlen, amikor ez a közlés optimális formája. Nem titok, hogy van egy Infraslimx edzőstúdióm. Ez egy új generációs edzési eszköz, amit sokan nem ismernek a piacon. Egy futurisztikusan kinéző edzőgép, amely nagyon hatékony segítség a fogyásban és az egészségmegőrzésben. Amikor valami ennyire ismeretlen dolgot kell bemutatni, olyankor egy-két fotó soha nem fogja visszaadni, hogy az hogyan működik. Rengeteg rövid videót készítünk a közösségi médiára, ahol lépésről-lépésre be tudjuk mutatni az edzőgép használatát. Számtalan termék hatékony bemutatásához tényleg a közlés legjobb eszköze a mozgókép.
Kell egy arc
Az énmárka lassan megkerülhetetlen, ha közösségi médiáról beszélünk. Az, hogy a rövid videókban soha ne bukkanjon fel egy arc vagy egy beazonosítható narrátor, elképzelhetetlen. Ez igazi kihívás elé állítja a márkákat. Ezt vagy a márka alapítójának/ügyvezetőjének kell megtennie, vagy belső munkatárs(ak)nak, vagy egy ügynökségen keresztül kiközvetített tartalomgyártót kell keresnünk a feladatra.
A személy legyen szerethető, kamera-kompatibilis, és természetesen hosszú távon elkötelezett a márka mellett.
Tartalomstratégia
Mit fogunk kitenni? Ügyesek vagyunk már posztok, grafikák és blogcikkek készítésében? Akkor tekintsünk úgy a rövid videó-formátumú tartalomra, mint egy új nyelvre, amelyet meg kell tanulnunk. Ez egy sajátos nyelv, amire nehéz ráérezni, viszont ha megtaláljuk a receptet, akkor nagyon élvezetes, kreatív és hatékony közlési forma. Nem feltétlenül kell új tartalmakban gondolkodnunk. Elég, ha kreatív módon, a már bizonyított statikus tartalmakat lefordítjuk a rövid videó nyelvére. Illetve döntsük el, hogy mi az a stílus, ami a márkánk üzenetével rezonál, melyik irányba szeretnénk elmenni: humor, inspiráló vagy edukatív tartalom, rengeteg kollaboráció?
Mielőtt nekiállunk, egy jó stratégia mindenképp szükségeltetik, amely a közönség visszajelzései alapján idővel tovább finomítható.
Felszerelés
Az induláshoz mindenképp szükségünk lesz egy modern okostelefonra, stabilizátorra/állványra és egy jó minőségű mikrofonra. Ezzel a három eszközzel már tudjuk hozni azt a minőséget, amely bármelyik közösségimédia-felületen megállja a helyét.
Forgatókönyv
Ha berendezkedtünk, a forgatáshoz érdemes jegyzeteket készíteni az egyes videók forgatókönyvéhez: milyen felvételekre van szükségünk, milyen szövegek fognak elhangzani, milyen magyarázó feliratok, animációk kerülnek még bele a videóba.
Forgatás
Minél izgalmasabb kameramozgásokat használunk a vágóképek elkészítéshez, annál jobb anyagot tudunk a végén szerkeszteni. Érdemes itt már egy profit bevonni, vagy amatőr szinten elsajátítani az operatőrszakma legalapvetőbb fogásait. Legalább a kompozíció használatával és az alapvető kameramozgásokkal legyünk tisztában, ha igényes anyagot szeretnénk kiadni a kezeink közül.
Utómunka
Az utómunkában a videót össze kell vágni, hozzá kell adni a megfelelő zenét, effekteket és feliratokat. A videó rövidsége miatt minden pillanat számít, így a vágás dinamizmusa, az effektek, az animációk, a gegek, a feliratok, a hanghatások mind igen fontosak a videó hatékonysága szempontjából.
Posztolás
Végül posztoljuk a videót a megfelelő platformra: TikTok, LinkedIn, Pinterest, Instagram Reels, Facebook Reels, YouTube Shorts.
Itt jön be a képbe, hogy minden platformnak megvan a saját stílusa, és ezért nem minden videó használható újra egy az egyben a különböző felületeken. Van, amit át kell szerkesztenünk, vagy egyáltalán nem állja meg a helyét bizonyos felületeken.
Volt olyan, hogy egy TikTok-stílusú videót tesztalapon kitettem a Facebookra vagy a LinkedInre, és a közönség hozzászólásban panaszkodott, hogy ez neki túl gyors, és semmit nem tudott felfogni belőle.
Ismernünk kell az adott felületek adottságait, és hogy mit kívánnak meg tőlünk a videók terén. A tartalmat ennek fényében kell szerkeszteni és újrahasznosítani.
Tetszett? Van tovább is!
Ha fontos számodra, hogy a márkád igényes és hatékony közösségimédia-posztokon keresztül eljusson a célközönséghez, és szeretnétek ebben folyamatosan frissen tartani a tudásotokat, akkor várlak benneteket a ContentPro csoportban, ahol leszámolunk a lapos tartalommal. Nézd meg a részleteket.
Te vagy a brand alapítója
Ha ügyes vagy már építed a céged márkáját. Ha nagyon ügyes vagy, akkor nem csak a céged márkáját, de mellé a saját személyes márkádat is építed.
Azt látom, azok a cégek, ahol együtt épül a márkával a cég víziókkal és miértekkel rendelkező frontemberének személyes márkája, könnyebben és gyorsabban válnak ismertté.