Kosár

A brandsztorid a márkád lelke

sztori
Olvasási idő: 4-5 perc

Ha egy picit is érdekel a marketing, már biztosan belefutottál a történetmesélés fogalmába.

Zseniális kommunikációs technika, amely nagyon sok szituációban használható. Egy értékesítő használhatja ezt a technikát a kifogáskezeléshez, a lezáráshoz és a bemutatkozáshoz.

Egy vezető használhatja arra, hogy maga mögé állítsa a csapatát.

Egy előadó sokkal emlékezetesebbé teheti az előadását, ha néhány történettel színesíti azt, és a történetmesélés természetesen a marketinges és a szövegíró arzenáljában is előkelő helyet foglal el.

És persze a brandingben is tudjuk alkalmazni.

Mielőtt beavatlak ennek hogyanjaiba, nézzük meg előbb, hogy miért is beszélünk erről a témáról.

Számtalan kutatással bizonyították be ugyanis, hogy az emberek sokkal jobban emlékeznek a történetek formájában közvetített információkra, mint a puszta tényekre vagy prezentációkra.

Egy a The London School of Business által végrehajtott kutatás úgy találta, hogy az emberek az olyan információknak csupán 5-10%-ára emlékeznek, amelyek statisztikákból állnak, de amikor egy történetet hallanak, annak 65-70%-ára emlékezni fognak.

Miért?

Gondolj csak bele, a történeteken keresztül sokkal személyesebbé tudod tenni a márkádat, illetve igazi érzelmi kötődést tudsz kialakítani a követőiddel. Az emberek ugyanis imádják a történeteket, viszont nem szeretik a tukmáló reklámokat.

A storytelling sok ponton alkalmazható a márkaépítés során, de kezdjük az alapoknál: a márkádnak rendelkeznie kell egy ütős alapítótörténettel.

Az alapítótörténeted lesz ugyanis a márkád lelke.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Mit jelent a brandsztori – azaz a márkád alapítótörténete?

Ez annak a története, ahogy a vállalkozás elindult – a kezdetek.

Valahogy minden elkezdődött, nem igaz?

Talán egyből arra gondoltál: „de hát semmi extra nem volt abban, ahogy én indultam, teljesen átlagos és mindennapi történet”.

De jó! Pontosan erre van szükségünk: egy átlagos, mindennapi történetre arról, hogy egy átlagos, hétköznapi embert hogyan hajtotta a hite és a szenvedélye, hogy megalapítson egy vállalkozást; milyen nehézségeket kellett leküzdenie, és hova jutott el.

Lehet, hogy ez számodra egy unalmas történet, de hidd el, másoknak egy inspiráló sztori, amelyen keresztül egy kicsit jobban megérthetnek és megismerhetnek. És pontosan ez a célunk.

Mit ad a márkádhoz egy jó brandsztori?

Autentikussá és transzparenssé tesz

Az emberek keresik az autentikus és őszinte brandeket. Szeretik érteni a gyökereket, a miérteket. Szeretnék azt látni, hogy megbízhatnak egy cégben, hogy annak nincs takargatnivalója, és őszinte a kommunikációja.

Egy kutatás szerint az amerikaiak 86%-a mondta azt, hogy „transzparens” márkáktól szeret vásárolni. (Forrás: Sprout Social)

Ha egy történeten keresztül megmutatod magadat, az értékrendedet, akkor a potenciális vevő úgy fogja gondolni, hogy jó döntést hoz, ha veled üzletel.

Egy kutatás szerint a vásárlók 71%-a mondta azt, hogy olyan cégektől vásárol, melyekkel megegyezik az értékrendje. (Forrás: 5W Public Relations)

Hiteles leszel tőle

Egy jó brandsztori alátámasztja a küldetésed. Elmeséli, mi volt az az út, amelyet bejártatok, hogy eljussatok oda, ahol most vagytok; hogyan vált a küldetéseddé, amit most képviselsz.

Megmutatja, miért vagy hiteles szakember a témában, megmutatja a szakmai utadat és hátteredet, hogy mit hogyan éltél meg, és mi a személyes meggyőződésed, ami miatt szenvedélyesen szereted a saját területed.

Ez jobban átmegy, mint a reklám

A vevők 80%-a mondta, hogy meg kell bíznia egy brandben, mielőtt vásárol tőle (Forrás: Edelman).

Mindenki azt mondja, hogy ő a legjobb. Egymásra licitálnak a különböző termékek, szolgáltatások az ígéreteikkel, mindenki a csillagokat ígéri. De ki hiszi ezt ma már el? Főleg, miután egy párszor csalódtunk a hangzatos marketingszlogenekben. Már nem veszünk mindent készpénznek.

Egy történet viszont úgy ad el téged, hogy nem kell saját magadat dicsérned. Engedd meg, hogy a potenciális vevőid olvassanak a sorok között, hogy megismerjék a gondolkodásodat, az értékrendedet, a személyes meggyőződésed alapjait. És ők majd levonják a saját következtetéseiket. Ami – ha jól raktad össze a történeted – ez lesz: szimpatikus vagy nekem, és hiszek neked.

Színes, szagos, emberi és megfogható

Egy jó brandsztori képes az embereket érzelmi szinten megszólítani. Őszintén beszámol arról is, amikor nem volt minden olyan rózsás, mint most. Ha jól írod meg, magával ragadja az olvasót, az érzelmeire hat, az olvasó szinte lát, érez téged a helyzetben, amelyen keresztülmentél.

A brandsztori az aduász

A bemutatkozó oldaladon, a beszédeid elején, az interjúidban, az értékesítésben – mindenhol tudod használni a történetedet, és emlékezetessé teheted vele magadat.

Hogyan kell ütős brandsztorit írni?

Abban biztos vagyok, hogy van egy nagyon jó történeted. Abban már nem, hogy tudod, hogyan találd meg, illetve hogyan kell úgy strukturálnod, hogy a maximális eredményt érd el vele – mert természetesen ennek is megvan a technikája.

Először ennek a vázát kell összeraknunk. Utána pedig kidolgozzuk a részleteket.

Ha megérted, viszonylag egyszerű. A kulcs abban rejlik, hogy megtaláld a megfelelő történetet, azt jól strukturáld, és a végén azokkal a fogásokkal cizelláld, amelyektől még ütősebb lesz.

Ha szeretnél te is egy ütős brandsztorit, ebben a tanfolyamban megtanítalak a teljes technikájára:

LEGYEN EGY ÁTÜTŐ BRANDSZTORID

A szerző

Csábi Boróka

Te vagy a brand alapítója

Ha ügyes vagy már építed a céged márkáját. Ha nagyon ügyes vagy, akkor nem csak a céged márkáját, de mellé a saját személyes márkádat is építed.

Azt látom, azok a cégek, ahol együtt épül a márkával a cég víziókkal és miértekkel rendelkező frontemberének személyes márkája, könnyebben és gyorsabban válnak ismertté.