Kosár

Hogyan tedd magad eladhatóvá a közösségi médiát használva

média
Olvasási idő: 7-8 perc

A Te vagy a brand képzésen minden egyes alkalommal megkérdezem az ott ülőktől, hogy tegye fel a kezét az, aki egy fontos üzleti találkozó vagy bármilyen találkozó előtt már utánanézett egy személynek a közösségi médián.

Tudod, hányan szokták feltenni a kezüket?

Minden egyes alkalommal, minden egyes személy feltette a kezét, 100%.

Tagadhatatlan, hogy ma minden ember jelentős digitális lábnyomot hagy maga után, akkor is, ha ezt tudatosan teszi és akkor is, ha nem.

Bárki leinformálható már az internet segítségével. Ha pedig nincs jelen valaki semelyik felületen, akkor az ugyancsak bizalmatlanságot szülhet. Legyünk transzparensek, ha valaki bujkál a nyilvánosság elől, az ugyanúgy negatív megítélésre tarthat számot, mint az, aki meggondolatlanul posztolja szét a közösségi média felületeit.

Történt egyszer, hogy egy fiatal férfi elment egy állásinterjúra.

Az interjú alatt szokatlan kérdést szegeztek hozzá: Ön gyakran fogyaszt alkoholt?

A fiatal férfi vad szabadkozásba kezdett! Dehogy is, ő egyáltalán nem szokott, vagy csak nagyon ritkán.

Történetesen ennek a fiúnak a Facebookja tele volt fotókkal a rendszeres nyári tivornyáiról és fesztiválozásairól.

Nem vették fel.

Nem elég, hogy egy “félalkoholista hippi” képét mutatja a közösségi médián, még füllent is.

Az interjúztató ugyanis megnézte a fiatal férfi Facebook oldalát az állásinterjú előtt.

Látod?

Még egy egyszerű állásinterjún is leszerepelhetsz csak azért, mert nem tudatosan építed a digitális lábnyomod azokon közösségi média felületeken, amik nyilvánosak és bárki számára elérhetőek. Ha erre az a válaszod: pont ezért nem vagyok fent sehol, akkor jobb, ha tudod, ezzel is bizalmatlanságot ébresztesz. Vajon mit szégyellsz és mit rejtegetsz – merülhet fel a másik emberben.

Amikor kiteszel egy posztot, te azt gondolod, hogy csak a barátaidnak és az ismerőseidnek posztolsz? Tévedsz. Ha nyilvános profilod van, bárki, ismétlem bárki rákereshet a nevedre. A jövőbeli majdnem feleséged vagy férjed, a jövőbeli majdnem főnököd, a jövőbeli majdnem befektetőd, a jövőbeli majdnem ügyfeled, a jövőbeli majdnem megkereséseid és a sok-sok lehetőség, amitől elesel, mert nem tudod, hogyan tedd magad eladhatóvá.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Mit tegyél?

Legyél jelen a ma divatos és legnépszerűbb közösségi média felületeken egy tudatosan felépített profillal.

Amit első körben javaslok: Facebook, Instagram, LinkedIn.

Tegyél fel mindenhova normális profilképet. Ne valami elmosódott 10 éves fotót, hanem egy olyan fotót, amivel jó benyomást keltesz. Tudod, nem csak az offline világban létezik első benyomás. Egy fotó rólad ugyanúgy hozzátartozik az első benyomásához a te digitális személyes márkád szintjén.

Töltsd ki rendesen a profilod.

Gondold át, hogy miről posztolsz! Ne arra használd a közösségi médiát, hogy a környezeted megegye a sárga irigység, hogy milyen jó alakod van, milyen jó helyeken nyaralsz, vagy milyen drága vendéglőkben ebédelsz. Ne menőzésre használd a közösségi médiát.

Adj betekintést az életedbe, de azokba a dolgokba, amiktől az ázsiód emelkedik. Mutasd meg milyen értékek mentén éled az életed, milyen dolgok fontosak számodra, család, környezetvédelem, a munkád, hobbid. Mutasd meg, miben vagy jó. Nyugodtan lehetsz büszke magadra, ha elértél egy eredményt. Elismerést kaptál, előléptettek, levizsgáztál, elértél egy sportteljesítményt, adományoztál, önkéntes vagy, fát ültettél stb. Olyan dolgokat ossz meg magadról, amik értékesek és tiszteletet ébresztenek.

Ez nem azt jelenti, hogy minden nap be kell számolnod minden egyes lépesedről, de igyekezz azért rendszeresen hírt adni magadról.

Büszke lehetsz azokra dolgokra, amik értéket képviselnek az életedben és jó példaként szolgálhatnak másoknak, a szép családi életed vagy a sikeres karriered. Nem ciki büszkének lenni azokra a dolgokra, amiket elértél. Az egészséges önbecsülés, egy egészséges lélek erénye.

Ne dühöngj, ne játszd az áldozatot. Kérlek, inkább a legjobb barátod vállán sírd ki magad, ha gondod van, ne több ezer ember szeme láttára a közösségi médián. Legyen tartásod, a nehézségeiden próbálj túllendülni anélkül, hogy porig rombolnád a személyes márkád.

Nyugodtan mutasd meg a szakértelmed, az érdeklődésed. Kompetensnek és okosnak lenni, na az menő, nem pedig az, ha valaki évente tízszer megy nyaralni. Azokra az emberekre, akiknek van hivatásuk, szakértelmük, értéket teremtenek a társadalomban, felnéznek. Merd megosztani a gondolataidat vagy érdemeidet a szakmáddal vagy a munkáddal kapcsolatban.

Társadalmi szerepvállalás. Foglalkoztat a környezetvédelem, az állatvédelem, az egészséges életmód, a beteg vagy szegény gyerekek sorsa? Na, ez pont olyan dolog, amiről bártan kommunikálj a közösségi médián. Merd megmutatni, hogy a saját életed ajnározásán kívül, mások jóléte is érzékenyen érint.

Tanulás, olvasni jó! Informáltnak, tájékozottnak, tanultnak lenni menő! Nyugodtan ajánlj könyveket vagy indíts el beszélgetéseket egy-egy könyvről a közösségi médián.

Legyen véleményed. Sokszor látok olyan közösségi média fiókot, ahol kizárólag mások posztjait osztja meg a személy. Neked nincs véleményed? Önálló gondolataid? Ne félj megmutatni, hogy van véleményed bizonyos témákban.

Ha egy számodra fontos eseményre, interjúra mész, előtte fejben megtervezed, mit és hogyan fogsz mondani. Szép és elegáns ruhát veszel fel arra az alkalomra. Figyelsz arra, hogy ne legyen kócos a hajad, piszkos a körmöd, szakadt a ruhád és tényleg erőt veszel magadon, hogy a legjobb formádat hozd. Bár ott lehet, hogy mindenki csak pár óra erejéig lát és utána nem is fognak rád emlékezni.

Tudod, ha kiteszel egy igénytelen vagy felháborító posztot a közösségi médiára, az ott marad, amíg le nem törlöd. Az igazság az, hogy sok esetben még akkor is előkereshető, ha már letörölted. Figyelj arra, milyen digitális lábnyomot hagysz magad után!

Mielőtt meggondolatlanul posztolsz valamit, kérdezd meg magadtól: ez most építi vagy rombolja a digitális személyes márkámat a karrierem szempontjából?

A tudatosság, mint az élet bármely területén, ezen a területen is elengedhetetlen.

Kiki-3-1.jpeg

Szóval, hogyan tedd magad eladhatóvá?

Légy egy értékrenddel, önbecsüléssel, véleménnyel, szakmai kompetenciával, egészséges önbizalommal rendelkező eredményes személy, és gondoskodj arról, hogy a közösségi médián keresztül is átjöjjön, milyen ember vagy valójában, hogy méltó vagy a bizalomra és a lehetőségekre.

Amikor posztolsz, ezeket a szempontokat mindig gondold át előtte. Meg fognak nézni. És véleményt fognak alkotni rólad a profilod alapján, ha tetszik, ha nem.

A szerző

Csábi Boróka

Te vagy a brand alapítója

Az elmúlt években szinte minden iparágba beleláttam: építettem személyes márkát állami cégek vagy óriásvállalatok vezetőinek és értékesítőinek, egészen az egyéni vállalkozó sminkesig vagy kozmetikusig.

Jómagam is gyorsan felépítettem egy átütő személyes márkát, 2 év alatt elértem, hogy a magyar marketingszakma egyik jelentős befolyásaként tartsanak számon. Több száz embert mentoráltam és több ezer embert képeztem a személyes márkaépítés különböző folyamatain, több tízezer ember követ a különböző közösségimédia-platformokon és olvassa a cikkeimet, posztjaimat napi szinten. 17 éve foglalkozom önfejlesztéssel és 11 éve online marketinggel. Egész karrieremet a kommunikáció különböző területein töltöttem, a PR-tól kezdve a marketingen keresztül az értékesítésig.