Kosár

Te vagy a brand blog

Azt csinálni, amit szeretsz, amiben jó vagy, énmárkát építeni önazonsan, felvállalni magad, értéket teremteni, mindeközben elérni az anyagi céljaidat 

Honnan tudom, hogy nekem mi a szenvedélyem?

Olvasási idő: 8-9 perc
honnan tudom, hogy mi a szenvedélyem

Tűnődtél már azon, hogy milyen jó azoknak, akik tudják, mit akarnak? Akik rátalálnak valamire, ami elképesztően vonzza őket, a szenvedélyükké válik, majd képesek az egész életüket annak szentelni? 

David Attenborough évtizedek óta gyárt dokumentumfilmeket.

Jamie Oliver szenvedélyét nézve kedvet kapsz hozzá, hogy kimenj a konyhába, és elkészítsd a receptjeit. 

Wolfgang Amadeus Mozart már ötéves korában komponálni kezdett, és az egész életét a zenének szentelte. 

Taylor Swift tinédzserként indította el énekesi karrierjét, és azóta az egyik legnépszerűbb előadóművésszé vált.

Messin már fiatalon látszott, hogy rendkívüli tehetséggel rendelkezik a futball terén, ma pedig a világ egyik legnagyobb futballsztárjának számít a világon.

Hogyan lehetnek ilyen szenvedélyesek és kitartóak? Honnan tudták már fiatalon, hogy mivel akarnak foglalkozni? Honnan merítik a motivációjukat nap mint nap?

Én nem voltam ilyen szerencsés

Én nem tartozom azon szerencsések közé, akik már tinikorukban 100% bizonyossággal tudták, hogy tengerbiológusok akarnak lenni, és a továbbtanulás sem volt kérdés számukra. Tinikoromban nem tudtam, mit akarok, huszonéves koromban sem tudtam, mit akarok. 34 éves koromban éreztem először, hogy végre látom az irányt. De ha őszinte akarok lenni, kislányként láttam egy Borókát, és őt üzletasszonynak nevezték. Persze erről aztán később szépen el is feledkeztem. 

Mit tegyek, ha én nem tudtam 5 éves koromban, hogy világhírű zongoraművész akarok lenni? Vagy ha esetleg régen tudtam a célomat, de valahogy elsodort tőle az élet? Hogyan jöjjek rá, hogy mi az én utam?

Próbáld ki!

Csak akkor tudjuk valamiről, hogy a szenvedélyünk, ha már kapcsolatba kerültünk vele. Arról, amit soha nem próbáltál, nem láttál, nem tudod megállapítani, hogy valóban a te utad-e. 

A legjobb tanács, amit egy fiatalnak adhatsz, aki nem tudja, mit kezdjen az életével: próbálj ki annyiféle dolgot, amennyit csak tudsz.

Hogy rájöjjünk, hogy mágnesként vonz minket egy tárgy, előbb kapcsolatba kell lépnünk a tárggyal, azaz valamilyen formában ismernünk kell, vagy ki kell azt próbálnunk.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Erősségek elemzése

A legtöbb esetben az ember úgy is rá tud találni a szenvedélyére, ha tudatosan visszatekint az eddigi karrierjére. Az az igazság, hogy ha nem is figyeltél rá tudatosan, de mindig is ott lebegett valamilyen formában a levegőben, hogy neked mivel is kéne igazán foglalkozni.

Lehet nem volt benne lehetőséged igazán kibontakozni, lehet csak sodródtál az egyik munkából vagy vállalkozásból a másikba, de ha tudatosan visszatekintesz az utadra, ott voltak azok a jelek, amikre figyelned kellett volna.

A megoldás az, hogy irányított kérdésekkel gondolkodj el azon, mikor érezted magad igazán elemedben, mik azok a dolgok, amiket soha nem munkaként, hanem inkább játék vagy szórakozásként éltél meg. Mik azok a dolgok, ahol mindig tehetségesnek érezted magad, azok a területek, amikkel kapcsolatban rengeteg pozitív megerősítést és visszajelzést kaptál a karriered során. Ebben tud segíteni egy olyan workshop, mint például a Találd ki magad, ami énmárka önismerettel foglalkozik, vagy olyan interjú, aminek kifejezetten az a célja, hogy feltárja, felszínre hozza és tudatosítja az erősségeidet.

Önismeret

Gary Vaynerchuk egyik könyvében olvastam, hogy az elkövetkező évtized legnagyobb hívószava az „önismeret” lesz. Bár így lenne… 

A konzultációk és képzések során megdöbbenve tapasztalom, hogy az emberek mennyire nincsenek tisztában saját magukkal. Soha nem leltározták azokat a szakmai és szociális képességeiket, amelyeket felhalmoztak életük során. Soha nem gondolták át, hogy a munka világában eltöltött egyes korszakaik hogyan formálták a szemléletmódjukat, az emberek, akiktől tanultak, hogyan hatottak rájuk, vagy milyen témák vonzzák őket mágnesként. És az a meglepő az egészben, hogy amikor egy munkafüzetet adsz nekik, amelyben önismereti kérdéseket teszel fel, a legfelszínesebb és legáltalánosabb válaszokat adják. Egyértelműen látszik, hogy soha nem vették a fáradságot, hogy úgy igazán megfigyeljék saját magukat, és levonják a tanulságokat, lamentáljanak egy kicsit létezésük és állapotuk miértjein. A legtöbbször harapófogóval kell belőlük kihúzni a válaszokat, mert a legnagyobb erősségeikkel sincsenek tisztában. 

Ahol csak lehetőséged van, foglalkozz az önismerettel! Az egyik legfontosabb, mégis az egyik leginkább elhanyagolt témakör. 

Tanulj, és nézd meg, mi van rád hatással

Az interneten gyakorlatilag a világ összes tudása elérhető, és a legtöbbjük ráadásul teljesen ingyenes. Minden nap tanulj! Hallgass, nézz, olvass nemzetközi tartalmakat! Kövesd be azokat az értékes tartalomkészítőket, akik tanítani tudnak téged. Hallgass interjúkat sikeres emberekkel. Olvass! Végezz kurzusokat!

Figyeld magad, mi az a téma, amelyet hallgatva megdobban a szíved. Melyik az a mondat, amiről úgy érzed, le kell jegyzetelned. Ha bemész a könyvesboltba, melyik szekcióhoz lépsz oda? Ha könyvet olvasol, melyik mondatot húzod alá, és miért pont azt? Az az információ, ami nagy hatást gyakorolt rád, eltalál benned valamit, ami foglalkoztat téged, amire keresed a válaszokat. Mik azok a témák, amelyekre felkapod a fejed? 

Kik azok a személyek?

Kik azok a személyek, akiknek csodálod az életét, és az életük vagy munkásságuk melyik része az, ami hatással van rád? Az miért tetszik neked? Milyen hatásokat okoznak, amiket te is szívesen okoznál? 

A kíváncsiság a nyomravezető

Melyik az a terület, ami iránt kiapadhatatlan kíváncsiságot érzel? Aminek a kutatása, tanulása örömmel tölt el? Milyen témák iránt vonzódsz? Milyen kérdések foglalkoztatnak? 

Annak a módja, hogy rájöjj, mit akarsz az, hogy kipróbálod azokat a dolgokat, amiket ki akarsz próbálni, és közben megfigyeled magad, hogy hosszú távon fennmarad-e benned a területtel kapcsolatban egy kitartó kíváncsiság.

Veszel még egy könyvet a témában? Szívesen megnézel még egy tanfolyamot a témában? Valami belső kíváncsiság húz a tárgyhoz? Ha szűnni nem akaró kíváncsiságot érzel egy terület iránt, kezeld azt erős indikációként arra, hogy rátapintottál a szenvedélyedre. 

Kezdj el digitális tartalmat gyártani

Ez látszólag teljesen szembemegy azzal, amit sokszor hallasz tőlem, hogy a stratégia a minden, és ne kezdjünk bele random posztolásba, mielőtt még tudnánk, mi lesz számunkra az irány. De amikor valaki arról számol be nekem, hogy túl sokféle érdeklődése van, nem biztos benne, merre kellene induljon, mibe álljon bele úgy igazán, akkor azt szoktam tanácsolni, kezdjen el a közösségi médián posztolni.

Ne gondold túl, rakd ki, ami jön, és közben figyeld magad, és figyeld a közönséged reakcióit. Melyik az a tartalom, amit sokkal lelkesebben írtál meg, mint a többit? Melyik tartalom jött csípőből, szinte gondolkodás nélkül, melyik tartalomra érkezett a legtöbb kérdés, hozzászólás, észrevétel, gratuláció? Ezeket a jeleket figyelembe véve szép lassan rátalálhatsz a hangodra. 

Akkor erősödik be, ha invesztálsz bele

Annál erősebben fogunk hinni valamiben, minél többet invesztáltunk bele.

Ha egy terület iránt az alapvonzalom adott, az szuper kiindulópontként szolgál, de a tárgy iránti rajongásunk és szenvedélyünk akkor erősödik fel igazán, ha energiát is ölünk bele. Minél jobban értjük, minél nagyobb hatásokat tudunk előidézni rajta keresztül, minél több személyes meggyőződést és bizonyítékot halmoztunk fel, minél több megerősítő visszajelzést kaptunk, ami üzemanyagként szolgál a tankunkban, annál erősebben fog lángolni a szenvedélyünk is. 

Ahhoz, hogy egy szenvedélyből tényleg egy sikeres karrier legyen, rengeteg munkát kell beletenni. Ha Messi nem gyakorolt volna, soha nem lett volna belőle híres focista, csak mert jobban cselezett, mint a kortársai. 

Létezik olyan, hogy motiváció?

Miért van az, hogy egyes emberek annyira motiváltak? Hogyan csinálják? Honnan származik ez a misztikus energia, ami arra ösztönöz minket, hogy előrehaladjunk? 

Nincs olyan dolog, hogy motiváció. 

Célok vannak, és önfegyelem. 

Ha megtaláltad a szenvedélyedet, megálmodhatsz magadnak egy útvonalat, és hogy meddig akarsz vele eljutni. Nem mindenki vágyik arra, hogy a világ leghíresebb vállalkozója legyen. Sokan azzal is beérik, ha nyugodt, kiegyensúlyozott életet és tisztességes keresetet tudnak maguknak felépíteni. Mindegy, mi a célod, a lényeg az, hogy legyen. Legyenek nagyobb eszmei céljaid – nyilván magadhoz képest –, és legyenek kisebb, rövid távú céljaid, majd bontsd le azokat projektekre. Mindig legyen 5-10 projekt, amin dolgozol, olyan kisebb egységek, amelyeknek megvan az elejük, végük és a konkrét, operatív céljuk.

Hogy lesz-e minden nap kedved a projektjeiden dolgozni? Nem. Senkinek sincs. Csak gondolj a célra, és csináld akkor is, ha nincs hozzá hangulatod. Gyakorolj önfegyelmet! 

Lehet-e egyszerre több szenvedélyünk?

Abszolút. Nekem is több szenvedélyem van. De egyértelműen érezhető ebben egy hierarchia. Van egy szenvedély, ami a listád tetején van, na, az a fő irány. Persze, hogy lehetnek még más területek is, amelyek vonzanak. Egy kis kreativitással hosszú távon képes leszel olyan birodalmat, vállalkozást vagy karriert építeni, ahol egyszerre több szenvedélyednek is hódolhatsz. Nem lehetetlen, én már ezen az úton vagyok. 

Van olyan, hogy fel kell áldozni az egyik szenvedélyt egy másik miatt? Igen, praktikus okok miatt néha kénytelenek vagyunk nagyobb fókuszt tenni bizonyos területekre. De tapasztalatom szerint az életed egy későbbi szakaszában újra visszaköszönnek azok az elhagyott témakörök, amiket időszakosan a kispadra tettél. Amikor eljött a megfelelő idő, vedd őket újra elő. 

Változhat a szenvedélyünk?

Komplexitásban és mélységben fejlődik, és új elágazásokat találhat. Ha egy területet tényleg szenvedélyesen szeretsz, egy idő után mélységekre és elágazásokra találsz benne. Egy igazi szakértő képes saját következtetéseket hozni és feltalálni dolgokat. 

Anyagi világ

A szenvedélyünk megtalálása félsiker. Mert ha nem tudjuk azt piacképes vállalkozássá formálni, akkor sosem adja meg számukra azt az elégedettséget, ami ezzel jár. Nem úszod meg, hogy megtanulj olyan készségeket, mint amilyen az üzlet, a marketing vagy az értékesítés. 

Tisztánlátás

A kétségek lebénítanak. 

A tisztánlátás bevonzza a megfelelő lehetőséget, kapcsolatokat és eszközöket.

Ha sikerül tiszta képet alkotnod arról, hogy valójában mit akarsz, akkor a kulcsokat is megkapod az ajtókhoz, amelyeken be kell hozzá lépned.  

Ha Úgy érzed ez másnak is segítene, Akkor oszd meg vagy küldd EL az ismerősödnek!

Email
LinkedIn
Facebook

Ki Csábi Boróka?

Szeretek írni, tudok brandet építeni és imádok vállalkozni. Szeretem az életet picit mélyebben és filozófikusabban vizsgálni. Lételemem a tanulás és a kreativitás. Szenvedélyem másokat felemelni, megosztani a tudásom, a gondolataimat, hozzásegíteni az embereket ahhoz, hogy egy önazonos karrierben kiteljesedjenek, jól kommunikáljanak, és felvállalják a saját értékeiket.

Így fogalmazd meg a vállalkozásod küldetését ingyenes tanfolyam

Tudástár és közösség kreatív tartalom-készítőknek

Találd ki magad - egész napos élő, személyes énmárka önismereti workshop