Kosár

Melyik közösségi média felületeken kell megjelennem?

hol
Olvasási idő: 6-7 perc

Ezt a kérdést nagyon gyakran megkapom.

Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest? – csak hogy a legnagyobbakat említsük.

A választék széles.

A kérdést akkor lehet megválaszolni, ha előbb megállapítod az üzleti és marketingcéljaidat, az anyagi és egyéb erőforrásaidat. Ezután össze lehet állítani a számodra tökéletes mixet.

Továbbá mindegyik felületnek megvannak az előnyei, hátrányai és célközönsége. Természetesen nem való minden felület mindenkinek.

Milyen szempontokat érdemes mérlegelnünk, amikor összeállítjuk a tökéletes mixet?

Mik az üzleti céljaim?

Szabadúszó tanácsadó vagy, aki összesen csak havi 5-15 ügyfelet szeretne? Ebben az esetben nem kell komoly marketinget összeraknod. Párezer követő 1-2 felületen, és a megfelelő kommunikáció el fog látni ügyfelekkel. Érdemes 2-3 felületet kiválasztani, és azokra összpontosítani. Ha tényleg csak 5-15 ügyfélre van szükséged a boldoguláshoz, akkor ez elég lesz, és fizetett hirdetésekre sem lesz szükséged. A közösségi média organikus elérései bőven el tudnak látni munkával.

Ha viszont ennél sokkal nagyobb üzleti céljaid vannak, van egy könyved, tanfolyamod, vagy bármely olyan fizikai terméked, amelyből nagy mennyiségben szeretnél eladni, akkor ez kevés lesz.

Ha több milliós vagy több 10 milliós havi bevételt szeretnél, organikus megjelenésből soha nem fogsz tudni fenntarthatóan, kiszámíthatóan és stabilan ilyen eredményeket hozni. Ide már nagyon komoly marketinggépezetet kell összeraknod, a lehető legtöbb csatorna bevonásával, tölcsérek építésével, és fizetett hirdetéseket kell vásárolnod a különböző felületeken, nem kis mennyiségben.

Szóval, az első lépés megállapítani, milyen üzleti céljaid vannak. Egy picike vállalkozáshoz elég lesz minimális marketingtevékenység, de ha egy országosan ismert brandet szeretnél építeni, akkor jobb, ha évi több tízmilliós büdzsével kalkulálsz, tudatos jelenléttel minden lehetséges platformon.

Hol van a célközönségem?

Mindegyik felületet más és más beállítottságú és demográfiájú emberek használják előszeretettel. Miután meghatároztad a tökéletes célközönséged, meg kell nézned, hogy ez a célcsoport pontosan mely felületeket használja. Természetesen neked ott kell lenned, ahol a célközönséged is fent van.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasónk. Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Melyik felület mire való?

Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest?

Mindegyik mást tud, és másra tudod használni a folyamataidban. Át kell látnod, hogy melyik felület pontosan hogyan épül fel, és milyen célt szolgál.

A marketingtervedben meghatározod minden felület célját, tartalomstratégiát és publikációs tervet készítesz rá.

Illetve érdemes kigondolnod, hogyan fogod a tartalmat újrahasznosítani, mivel nem kell minden felületre egyedi tartalmat gyártani.

Mennyi pénzem van marketingre?

Vannak felületek, ahol jelenleg is annyira erősek az organikus elérések – mint például a Pinterest, a TikTok vagy a LinkedIn –, hogy fizetett hirdetések nélkül is elképesztő mennyiségű emberhez tudsz eljutni, amennyiben átütő a kommunikációd.

És vannak felületek, melyeken hirdetéssel lehet a legjobban operálni – például ilyen az Instagram és a Facebook.

Hogy mely médiumokat választjuk elsődleges csatornánknak, az attól is függ, mennyit tudunk jelenleg marketingre költeni.

Miben vagyok jó?

Van egy erős blogod? Akkor mindenképp Pinterest.

Szeretsz és tudsz videózni? Akkor mindenképpen TikTok és YouTube.

Évekig voltál jelen az üzleti életben, pontosan ismered ez a célközönséget? Akkor LinkedIn.

Nagyon kreatív vagy, és jól ki tudod magad fejezni vizuálisan? Akkor Instagram.

Érted? Vedd figyelembe a saját adottságaidat és erőforrásaidat is.

Mit csinálnak a versenytársak?

Hallottál már a „kék óceán” stratégiáról?

A „vörös óceánok” képviselik a létező iparágat. Ezek ismert piaccal rendelkeznek, ahol az iparágak pontosan meghatározottak, és hatalmas már a verseny. A vörös óceánok tovább telítődnek, egyre „véresebbé” válva a sok cápától, és egyre nehezebbé teszik az ott működő szervezetek életét.

A „kék óceánok” jelentik a még ismeretlen, érintetlen piacokat, ahol senki nem vadászik még. Ezek jelentik a keresletteremtés, a gyors növekedés lehetőségeit. A kék óceán a végtelen lehetőségek szimbóluma.

Fordítsuk le ezt a taktikát a kommunikáció nyelvére.

Hol kommunikálnak a versenytársaid?

Tele van velük a Facebook és az Instagram?

Miért nem próbálkozol inkább olyan alternatív felületekkel, mint a Pinterest, a LinkedIn vagy a TikTok?

Miért nem úszkálsz inkább a kék óceánban, a végtelen lehetőségek birodalmában a célközönséged figyelméért?

Válaszd ki a fő felületedet

Legyen 1-2 felület, amire teljes energiával fókuszálsz. Még ha egy 5 fős csapat áll is mögötted, akkor sem fogsz tudni minden felületen maximális erőbedobással jelen lenni. Hidd el, ezt tapasztalatból mondom neked.

Válaszd ki azt a maximum 2 felületet, amelyekben a legnagyobb fantáziát látod, és azokra fókuszálj. A többi felületre hasznosítsd újra azokat a tartalmakat, amelyek beleillenek annak a platformnak a felhasználói kultúrájába, kommunikációs stílusába. Lehet, hogy ehhez egy picit át is kell őket alakítanod. Erről tanulunk a Tartalomstratégia – megoldás az ötlet- és időhiányra tanfolyamon.

Tudd, mit csinálsz

A közösségi média persze nem minden. Ezzel épphogy csak a jéghegy csúcsát karcolgatjuk.

A mixünkhöz érdemes hozzáadni a további lehetőségeket is, melyeket az internet kínál számunkra.

Illetve a megfelelő tölcséreket felépíteni, főleg, ha maradandó, kiszámítható, stabil és időtálló dolgot építünk. Ad hoc social media posztok sosem fognak neked kiszámítható eredményt produkálni.

Ha szeretnéd átlátni az internet nyújtotta lehetőségeket, és hogy hogyan tudsz marketingtervet készíteni, végezd el a Stratégiaalkotó képzésünket. Ez egy „alapműveltségi” tanfolyam mindenkinek, aki online marketingre adja a fejét. Lásd át a játszóteredet, mielőtt elkezdesz rajta játszani. Részletek a tanfolyamról ezen a linken.

A szerző

Csábi Boróka

Te vagy a brand alapítója

Ha ügyes vagy már építed a céged márkáját. Ha nagyon ügyes vagy, akkor nem csak a céged márkáját, de mellé a saját személyes márkádat is építed.

Azt látom, azok a cégek, ahol együtt épül a márkával a cég víziókkal és miértekkel rendelkező frontemberének személyes márkája, könnyebben és gyorsabban válnak ismertté.