2019-es Nielsen közönségmérés adatai alapján a magyar lakosok átlagosan 4 óra 26 percet töltenek a televízió előtt. (Forrás: Nielsen)
Hogy mit akartam ezzel a számmal szemléltetni? Ez csak a televízióra vonatkozik, nincs benne az okos eszközeink előtt töltött idő. Szó szerint ömlik ránk az információ, amit fizikai képtelenség befogadni. Szűrnünk kell.
Ehhez hozzátartozik az is, hogy a világjárvány teremtette helyzet miatt a hálózat, illetve kapcsolatépítés elsődlegesen az internetre, azaz az online térre korlátozódott. Ugyan sok időt töltünk az online térben, viszont ennek a helyzetnek az előnye, hogy határtalanná tette a fejlődést. Ma már nem működnek az old school értékesítési metódusok. Szintet kell lépni. Ahhoz, hogy eredményeket érjünk el, hallatni kell a hangunkat a hangzavarban. Észre kell, hogy vegyenek. De hogyan?
A social selling arról szól, hogy a már felépített és folyamatosan gyarapodó saját közösségi hálónkat kihasználva megtaláljuk a megfelelő lehetőségeket, megbízható és értékes kapcsolatokat építsünk ki, majd végül célba érjen az értékesítés és legyenek új vásárlóink. Ez a technika ma már egy sokkal hatékonyabb lead-generálást és értékesítési folyamatot tesz lehetővé.
A social selling lehetőséget biztosít, hogy potenciális ügyfelekkel lépj kapcsolatba az online platformokon. Ez azt eredményezi, hogy gyorsabban elérhető az a közönség, aki valóban érdeklődik egy adott termék vagy szolgáltatás iránt.
Hogyan is mutatkozik meg a social selling ereje?
Szinte minden értékesítő rémálma a hideg hívás. Életem során összesen egy olyan emberrel találkoztam, aki ezt a technikát tényleg szerette. A social sellinggel kiválthatók a hideg hívások, ugyanis a kapcsolatok kiépítése és fenntartása könnyebb, ha a potenciális vásárló a kapcsolati hálónkba van beintegrálva.
Amennyiben ez az értékesítési technika mélyebben is érdekel, egy korábbi cikkemben hosszasan kifejtem, hogy pontosan hogyan tudunk egy lájkból tényleges vásárlót generálni a social selling segítségével!
Annak érdekében, hogy a social selling eredményei valóban mérhetők legyenek a LinkedIn elkészített egy erre alkalmas eszközt, aminek segítségével számszerűsíteni lehet a növekedést, ez pedig nem mást, mint a The Social Selling Index (SSI).
A social selling értékesítési index 0-tól 100-ig terjedő skálán értékel a LinkedInen folytatott tevékenységek alapján, mely négy alaptézishez szorosan kapcsolódik. Ez a szám megmutatja a brand értékünket, azt, hogy a kapcsolataink megfelelőek-e, illetve az aktuális szakmai fejlődésünket.
Ennek megfelelően az SSI négy pillérre, amelyre épül: személyes márka felépítése, legjobb emberek megtalálása, szakmai értékteremtés, és a kapcsolatépítés.
Személyes márka felépítése
Töltsd ki megfelelően a profilodat, úgy, hogy szem előtt tartod az ügyfeleidet – azaz, ha utánad olvas, olyan információkat találjon, ami neki szól. Ha segítségre lenne szükséged, hogyan is kell megfelelően kialakítani a LinkedIn profilod, várlak nagy szeretettel a Személyes márkaépítés a LinkedInen workshopomon.
A legjobb emberek megtalálása
Használd a keresőt. Hatékony keresési és kutatási szűrők segítségével sokkal rövidebb idő alatt megtalálható a potenciális célközönség.
Szakmai értékteremtés
Rendszeres tartalom megosztásával folyamatosan a célközönséged szeme előtt lehetsz, felépíted és megerősíted szakmai státuszod.
Építs kapcsolatokat
Növeld kapcsolataid számát, üzletelj, kerülj kapcsolatba potenciális vevőiddel, üzleti partnereiddel. A közösség több mint 200 országból regisztrált, így érdemes nem csak a határokon belül gondolkodni.
A LinkedIn szerint, azok, akik használják a social sellinget, 78%-kal többet értékesítenek, mint azok az értékesítők, akik nem használják a közösségi médiát. Tehát a social selling helyes használat, jelentősen fokozza az értékesítők hatékonyságát. Íme néhány ok, hogy miért.
Együttműködés és hálózatépítés
Az új kapcsolatok kialakítása önmagában is egy hatalmas ütőkártya. Ez szemben áll a „hagyományos” értékesítéssel, amiről már korábban is írtam. Ennek a technikának a segítségével nagyobb eséllyel tudunk elköteleződést kialakítani partnereinkben, vásárlóinkban a márkánk iránt.
Maradj a verseny élén
Ha eddig én nem tudtalak meggyőzni arról, hogy a social selling működik, akkor nézz körbe, hogy a versenytársak hogyan kommunikálnak. Biztos, hogy sokan taktikát váltottak és ezek alapján szólítják meg a célközönségüket.
A közönséged nyitott és készen áll
A LinkedIn azt állítja, hogy a vásárlók több mint háromnegyede a B2B piacon készen áll az ilyen jellegű kapcsolódásra, tartalom fogyasztásra és vásárlásra. Tehát alapvetően már csak ezen a felületen vagy egy nyitott közönség, amely kész és hajlandó a beszélgetésekre. De hidd el, a többi platform fogyasztói is készen állnak.
Személyes márkaépítés, szakértő státusz felépítése
Nem lehet eleget beszélni erről a témáról. Már szinte mindenki felébredt és elkezdett személyes márkát építeni így vagy úgy. A social selling arról szól, hogy felépíted a saját szakértői státuszod és folyamatosan kapcsolatban maradsz a közönségeddel.
A social selling arról szól, hogy mennyire tudod jól építeni a kapcsolataid és mennyire tudsz értéket teremteni a folyamatos jelenléted által, ami eredményeként növeled a vásárlóid számát. Ma már ez az az értékesítési technika, ami valójában működik és kézzel fogható növekedést és fejlődést lehet realizálni általa.
Az SSI pontszám azt mutatja, hogy mennyire vagy jó abban a négy alappillérben, melyre az egész épül. Ez egy nagyszerű visszajelzés arra vonatkozóan, hogy mennyire vagy képes eladni önmagad. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ez az SSI mérőszám csupán egy mutató. Nem minősít téged szakmailag vagy emberileg. Csak úgy, mint bármelyik másik mérőszám, ez is inkább motivációként szolgáljon, mintsem elrettentő példaként. Megmutatja, hogy melyek azok a pillérek, melyre több fókuszt kell fektetni és melyek azok, amelyek jól működnek.
Mindenki számára ingyenesen elérhető és lekérdezhető a saját social selling idenxe érdemes vetni rá időről időre egy pillantást.