A Hónap Márkaépítője pályázattal az volt a célunk, hogy bemutathassuk nektek azokat a kitűnő munkát végző szakembereket, akik elég nagy bátorsággal és merészséggel rendelkeztek ahhoz, hogy belevágjanak az online kommunikációba, a személyes márkaépítésbe és voltak olyan kitartóak, hogy felépítettek egy olyan szakmai véleményvezér státuszt, amiért méltán lehetünk rájuk büszkék, hogy nálunk tanultak.
Dr. Fodor Klaudia,
ügyvéd
Klaudia zseniális példa lehet a szakmája számára abban, ügyvédként is lehet professzionális személyes márkát építeni. Tartalmaival bemutatja, hogy a jog nem csak száraz, és egy ügyvéd is ember, mindemellett pedig hiteles marad, mint szakember. Inspirálódj Klaudia történetéből és meríts erőt ahhoz, hogy belekezdj a márkaépítésbe, legyen a témád bármennyire is nehéz, meg fogod tudni találni a hangodat benne!
Netti: Kérlek Klaudia, mutatkozz be! Ki vagy te, mivel foglalkozol, és milyen márkát építesz?
Klaudia: Dr. Fodor Klaudiának hívnak, jogász vagyok, 2008-ban végeztem az ELTE jogi karán summa cum laude minősítéssel, illetve 2018-ban társasági jogi és cégjogi szakjogász (LLM) diplomát szereztem a Pázmány jogi karán. Először egy nemzetközi ügyvédi irodában dolgoztam, majd évekig céges jogászként, ezt követően 2018 márciusában megnyitottam a saját egyszemélyes ügyvédi irodámat, ahol azóta ügyvédként dolgozom.
Minden ízében modern vállalkozónő vagyok. Imádom a szerződéseket, tehát olyan ügyeket vállalok, ahol a felek autonómiája, akarata érvényesül elsősorban. Abban segítem az ügyfeleimet a polgári jog, cégjog, szerzői jog és ingatlanjog területén, hogy az akaratuknak maximálisan megfelelő szerződéseket kössenek, amikkel az esetleges későbbi kockázatokat, költségeket csökkenteni tudják. Mivel hét évig Magyarország legnagyobb szerzői jogi közös jogkezelő szervezeténél dolgoztam, ezért jelentős részben szerzői jogi ügyekben segítem az ügyfeleim, továbbá precizitással és odaadással látok el ingatlan-adásvételi ügyeket is. Ezen túl társasági jogi és cégjogi szakjogász lévén összetettebb céges ügyeket is ellátok. Marketinggel behatóbban 2020 eleje óta foglalkozom. A célom egy hazánkban egyedülálló személyes ügyvédi brand megalkotása: a fiatalos, könnyen érthető és emberközeli ügyvéd képét építem.
Netti: Azta, szuper és köszönöm szépen. Abban biztos vagyok, hogy úttörőként építed a személyes márkádat ügyvédként, és az a kép, amit lefestesz magadról a kommunikációddal, nagyon hiteles.
Mi a legnagyobb kihívás számodra a márkaépítésben? Hol voltál elakadva?
Klaudia: Az ügyvédekben az a képzet él, hogy a személyes brand méltatlan az ügyvédekhez. Ez a tévhit kis irodákat, egyéni ügyvédeket tart vissza attól, hogy felvegyék a kesztyűt a nagy irodákkal szemben, akik már évek óta profi segítők, marketingesek bevonásával kommunikálnak. A kis irodákban valójában óriási a potenciál, de ezt el is kell hinniük magukról. Nekem is ezt az utat kellett bejárnom. Én a többi kis irodának, egyéni ügyvédnek is utat mutatok, miszerint teljesen helyénvaló a személyes brand. Egy közvetlen és célirányos ügyvédi kommunikáció, ami éppen, hogy javítja az ügyvédség képét, megítélését, hiszen az öltönyös, távoli, érthetetlenül beszélő emberek helyett, egy szimpatikus, személyhez szóló emberi arc lesz az ügyvéd.
A másik nehézség pedig a célközönség kellő leszűkítése volt. Annak bevállalása, hogy kevesebb ügyfelet és kevesebb típusú ügyet vállaljak, és megtanuljak udvariasan nemet mondani.
Sajnos itthon még mindig a „mindenes ügyvéd” képe él az emberekben – és magukban az ügyvédekben is. Eszerint az ügyvéd egy nagytudású, szorgalmas, minden energiájával az ügyeiért élő ember, aki mindent elvállal, és mindent el kell vállalnia. Eszerint az ügyvédnek mindenhez értenie kell.
Mivel az egyetemen sincsen specializáció, a legtöbb ügyvéd is így gondolja.
Ez egy óriási tévhit, és ennek a levetkőzése volt nekem is az egyik legnagyobb feladat.
Én azt vallom, hogy egy ügyvéd sem érthet mindenhez, viszont abban, amit csinál, abban vérprofinak kell lenni. És nyilván ezt is tudja majd sikerrel kommunikálni a nyilvánosság, követők – leendő ügyfelek felé.
Netti: Ezzel a gondolkodásmóddal nagyon tudunk azonosulni. Mi is az valljuk a Te vagy a brandnél, hogy egy valaki nem érthet mindenhez, de amihez ért, abban igenis nagyon profinak kell lenni. Szuper, hogy ezt ügyvédként felvállalod és leszűkítetted. Hogyan találkoztál velünk?
Klaudia: Több forrásból is. Egy ismerősöm végzett Borókánál tanfolyamot, és nála láttam ezt egy posztban, illetve egy marketinges ismerősöm kifejezetten ajánlotta nekem Borókát. A kettő igazából megerősítette egymást.
Netti: De jó, és milyen tanfolyamokat végeztél el nálunk?
Klaudia: A Te vagy a brand workshopon és a Személyes márkaépítés a Linkedinen workshopon vettem részt 2020 novemberében, valamint az Így fogalmazd meg a vállalkozásod küldetését workshopon nemrégiben vettem részt.
Netti: Mit profitáltál a szolgáltatásainkból?
Klaudia: Egyrészt megértettem a Linkedin fontosságát, és azt, hogy ez a közösségi média magasabb elérésszámmal kecsegtet. Egy Facebookhoz hasonló használatot igényel, amihez jópár tippet átadtatok a tanfolyam alatt. Ezeket mind tudtam utána hasznosítani. Tetszett, hogy gyakorlati oktatás volt: Boróka megnézte a leírásunkat, a borítóképet, személyre szabott tanácsokat kaptunk.
A Te vagy a brand tréningből, ami egy általánosabb tréning volt közösségi média használatról, a személyes történeterejét hoztam magammal.
Nem is gondoltam volna, hogy ennyire hozzá tud járulni egy márkához. Bevállaltam én is egy ilyen sztorisorozatot, és 2021 februárjában egy egész hónapot szántam Instagramon és Facebookon a személyes történetem elmesélésére. Mivel ez egy évfordulós időpont volt (tizenhárom éve vettem át a diplomám az ELTE jogi karán, és három éve indítottam el a saját ügyvédi irodám), ennek a jubileumnak szántam az egész hónapot. Elmeséltem a gimnáziumi, majd az egyetemi évektől kezdve, hogy miért lettem jogász, személyes történetekkel tarkítva, egészen odáig, hogy mi a különbség ügyvéd és jogász között. Egy sor személyes ihletésű gondolatot osztottam meg. Imádták az emberek „az ügyvédnő történetét” olvasni. És ahogy a tanfolyamon Boróka is hangsúlyozta, erre valóban szükség van, erősíti a követőkben a bizalmat.
Az Így fogalmazd meg a vállalkozásod küldetését előadáson nagyon tetszett, hogy a hívószavakat kell beépíteni a küldetésbe, amit aztán a követők felé minél gyakrabban közvetíteni kell.
Nekem ezek a hívószavak már megvannak. Egy olyan ügyvéd vagyok, aki könnyen érthetően kommunikál, az emberi arcát is megmutatja, és modern technikákkal dolgozik. Azt hangsúlyozom, hogy. hasznos , az online lehetőségek kihasználása ügyeink intézés során. Én napi szinten adok távolból jogi tanácsot, jegyzek ellen iratokat személyes találkozás nélkül, videóbeszélgetés segítségével. Fontos kiemelni, hogy nem a karosszék, a dióbarna bútorok, meg az ódon könyvtár a háttérben teszi az ügyvédet ügyvéddé, és az ügyvédi szolgáltatást célravezetővé, hanem a felkészültség, tapasztalat, és a részletekre odafigyelés.
Ezeket a meglévő hívószavakat (személyesség, könnyen érthetőség, vidám, emberi és a modern technikákat használó ügyvéd) kellett csupán Boróka tanácsai szerint összegyúrnom küldetéssé, ami a tanfolyamon tanultak alapján már nem okozott különösebb fejtörést.
Netti: Szuper! Várom, hogy olvashassam a megírt küldetésedet. Mi az a kézzelfogható eredmény, amit elértél?
Klaudia: Büszke vagyok arra, hogy marketinges bevonása nélkül olyan ügyvédmarketinget folytatok, amit talán még senki az országban. Szaktudással, kedvességgel, a követőim aktivizálásával bizalmat építek a közösségi médián. Leginkább az Instagram felületére éreztem rá, ahol a hűséges követőimnek nap mint nap megmutatom, hogy a jog nem rideg vagy száraz, és ahonnan rendszeresen érkeznek új ügyfelek, megkeresések.
Újszerű Magyarországon, hogy konkrét példák mentém le merem fordítani a mindennapi ember nyelvére a jogi problémákat, aktuális, személyes, a munkám során megélt sztorikkal megspékelve. Sőt, érzékenyebb témákat is érintek, például ingatlanvásárlási ügyekben az ingatlanközvetítők túlkapásairól is írtam már. Ehhez bátorság kell, és bizony előfordult, hogy volt, akinek nem tetszett az őszinteségem. Emlékszem, Boróka előadásában említette, hogy amint van érdemi mondandód, lesz, aki betámad. El kellett fogadnom, hogyha nem csak jogszabályhely-idézeteket teszek ki, ahogy sok ügyvéd csinálja, hanem értékelést, véleményt is fűzök hozzá, akkor néha fel kell venni a kesztyűt.
Ezzel együtt szuper látni, hogy teljesen idegen emberek követnek és szeretik, amiről írok, válaszolnak a sztorimra, visszajelzést adnak. Más ügyvédek és joghallgatók is napi szinten írják, hogy mennyire más, úttörő, inspiratív az online jelenlétem.
A márkámnak, elsősorban a közösségi médián kialakított kommunikációmnak köszönhetően folyamatosan érkeznek új ügyfelek, méghozzá olyanok, akiket célzottan szólítok meg.
Ráéreztem arra, hogy leginkább a fiatalabb, 20-as, 30-as éveiben járó ügyfeleknek tudok hatékonyan tanácsot adni. Lakásvásárlás esetén ők azok, akik banki kölcsönt, CSOK támogatást vonnak be az vételár megfizetéséhez, tehát őket szólítom meg, és az ő tipikus problémáikat érintem a bejegyzéseimben.
Onnan tudom, hogy ez szuperül működik, mivel egyre inkább ők keresnek fel engem. Ma már gyakori, hogy teljesen idegen emberek úgy érkeznek hozzám, hogy nekik is valaki ajánlotta az oldalamat, ahol például megnézték a videóimat, ami meggyőzte őket arról, hogy én értek a témához, így engem választanak ügyvédjüknek.
Azt azonban fontos kiemelni, hogy időbe telt, mire a marketing, a továbbajánlás elkezdett „önállóan élni”. Az elején én is türelmetlen voltam: csak posztoltam, írtam, de hónapokig semmi se történt. Büszke vagyok rá, hogy kitartottam és kivártam.
Azok az ügyfelek, akik végül megtalálnak, általában nem csak egy üggyel bíznak meg. Van olyan ügyfél, akinek az elmúlt másfél évben már a harmadik típusú ügyét látom el, így a bizalom a személyes kapcsolat során tovább épül.
Amit még megemlítek, hogy több médiába hívtak szakértőként, amire azért vagyok különösen büszke, mert ezekért a megjelenésekért soha egy fillért nem fizettem, hanem a személyes márkámnak köszönhetően kerestek meg:
Netti: Hű, Klaudia! Nagyon megérdemelten nyerted el ezt a címet, fantasztikus, amit véghez vittél és amit folyamatosan építesz. Kiemelkedő példa vagy a szakmádnak. Mik a terveid a jövőre nézve?
Klaudia: Nagyon köszönöm! Folyamatosan fejlesztem a marketingemet és a közösségi média jelenlétemet, ezért tele vagyok tervekkel. Szeptembertől új színt kap az Instagram felületem, a LinkedInen fókuszátltabban fogok szerzői jogi témáról írni, továbbá egy új honlap is készül, ami szintén őszre lesz készen.
Mindenekelőtt azonban augusztusban szabadságra megyek, és ezért az új követők ne lepődjenek meg, hogy most pont egy kicsit visszaveszek az üzleti kommunikációval – egy ilyen húzós év után rám fér a pihenés is! Szeptembertől azonban újult erővel térek vissza, és ezt követően lehet hozzám konzultációra bejelentkezni az időpontfoglalómon keresztül.
Netti: De jó, hát ez nagyon szuper. Sok sikert kívánunk hozzá! Nekem egy utolsó kérdésem lenne, hogy van-e valami, amiről nem kérdeztelek, de szívesen beszélnél róla?
Klaudia: Összegezve az elmondottakat, másfél éve egy önazonos, elegáns, és mégis ügyvédhez méltó brand építésébe kezdtem, amivel az a célom, hogy elnyerjem az emberek szimpátiáját, bizalmát, és ezáltal eljussak több olyan ügyfélhez, akiket szakértőként tudok szolgálni.
Több felületen is jelen vagyok. Instagramon egy közvetlen, a követőket aktivizáló kommunikációt folytatok, Facebookon egy általánosabb oldalt viszek. Linkedinen a szerzői jogot erősítem, és van egy Youtube-csatornám is, ahol a korábbi szerzői joggal és ingatlanvásárlással kapcsolatos videóim meg tudod nézni – ha érdekel a téma, ezek hasznos útmutatóul szolgálnak. Tehát a videózás sem áll távol tőlem, rövid videókat és live-okat is készítek.
Így néz ki, mikor az ügyvéd megmutatja az arcát.
Netti: Nagyon szépen köszönöm Klaudia az idődet és ezt a zseniális interjút. Még egyszer szeretnék neked gratulálni és óriási sikereket kívánok neked!
Klaudia oldalait itt találod:
Facebook | Instagram | LinkedIn | weboldal
Ha te szeretnél lenni a következő Hónap Márkaépítője, várjuk a jelentkezésedet a rebeka(kukac)tevagyabrand.hu e-mail címen. A pályázatról itt olvashatsz részletesen.