Evidens, hogy a kellő önismeret mennyire fontos ahhoz, hogy sikereket érjünk el az életben.
Mégis az emberek nagy többsége, mint egy holdkóros álomutazó evickél át az életen, és soha nem teszi fel magának a kérdést:
Mélyen legbelül ki vagyok én, mit akarok, és mi a hozzájárulásom ehhez a röpke földi léthez?
A teljes élethez ugyanis hozzátartozik, hogy kiteljesedünk egy olyan szakmában, egy olyan küldetésért, amelyben az erősségeinkre összpontosítunk, ahol teljesnek érezzük magunkat, értéket teremtünk, és amely által tanulhatunk, fejlődhetünk.
Mielőtt fejest ugrunk ebbe a vállalkozósdi, énmárkaépítősdi játékba, álljunk meg egy pillanatra, és győződjünk meg arról, hogy legalább homályosan, de meg tudjuk-e válaszolni ezeket a kérdéseket:
Sokan panaszkodnak arra, hogy nem elég motiváltak az énmárkájukkal kapcsolatban. Nem hiszek a motivációban, a célokban hiszek és az önfegyelemben.
A motiváció akkor hiányzik, ha nincs egy vízióink, ahová el akarunk jutni, és ha az megvan, onnantól nem motivációra van szükséged, hanem önfegyelemre, hogy minden nap tegyél érte.
Tudd tehát, hogy ki vagy, hová akarsz eljutni, és miért? Majd ebből vezesd le, hogy mit kell ezért megtenned minden nap. Ezután már önfegyelem kérdése, hogy akkor is tegyünk a céljainkért, amikor épp nem vagyunk a legjobb passzban, vagy nincs kedvünk hozzá.
Akaraterővel és önfegyelemmel tartsunk ki abban, hogy folyamatosan és következetesen mozogjunk a kitűzött céljaink felé.
Egy igazán sikeres énmárka, aki népszerű, szereti a szakmáját, és olyan dolgokról beszél, amelyekhez igazán ért, amelyekben igazán jó.
Szükségünk van hozzá kellő önismeretre és egy egészséges önképre, hogy meglássuk, melyek azok a területek, ahol átlagon felüli képességeink vannak, és hogy hol, miben halmoztunk fel átlagon felüli tudást.
Mi az, ami kellő lelkesedéssel tölt el minket, és még akkor is szívesen csinálnánk, ha nem kapnánk érte fizetést?
Mi az, amiről naphosszat tudunk beszélni, mert állandóan tanuljuk, kutatjuk a témát, amiben hiteles és eredményes szakembernek érezzük magunkat?
Kevés az az ember, aki segítség nélkül képes megmondani, miben igazán erős.
Az a baj ugyanis az erősségeinkkel, hogy számunkra annyira természetesek, hogy nem feltétlenül tűnnek fel.
Viszont egy olyan beszélgetés, ahol valaki értő navigációval és kérdezéstechnikával rávilágít a dolgokra, működik. Nem egy személyt állítottam már pályára néhány órányi beszélgetéssel, vagy a Tudatos énmárkaépítés az alapoktól tanfolyamon keresztül.
Amikor tükörbe nézel, nem azt látod, aminek mások látnak téged.
Valamiért legtöbbször nem tudjuk reálisan látni magunkat, ezért alábecsüljük a képességeinket, a tudásunkat.
Erős és kiemelkedő tulajdonságaink nekünk sokszor fel sem tűnnek, mert mi természetesnek vesszük, hogy működni csak így lehet. Néha a környezetünk jobban meg tudja fogalmazni, hogy miben tart minket véleményformálónak vagy példaképnek, mit tanulna el tőlünk szívesen.
Odafigyelni a visszajelzésekre, hogy miben tartanak bennünket az emberek hitelesnek, véleményformálónak, létfontosságú azért, hogy reálisabban lássuk magunkat.
Egy jó énmárka erős karakterrel rendelkezik. Tudja, mit akar és mit nem. Nem feltétlenül egy mainstream, másoknak megfelelni akaró világlátása van, hanem bátran vállalja néha formabontó meglátásait.
Ha az ember saját karaktere fejletlen, ha ő sem tudja, mit és hogyan akar, akkor hogyan alakíthatna ki magáról egy képet, hogyan érkezne meg megfelelően a másik oldalon?
A tudatosság a saját személyiségünkről, értékrendünkről, hitvallásunkról, céljainkról, mondanivalóinkról nélkülözhetetlen, ha a tömegből ki szeretnénk tűnni.
Ha nincs egy erős képed magadról és az útról, amelyen menni szeretnél, akkor hamar el fognak téríteni.
Nap mint nap látom, hogy emberek félévente cserélik le a mondanivalójukat. Ez nem márkaépítés, és nagyon rombolja a bizalmat. A szomszéd fűje mindig zöldebb – láttam az egyik konkurenciánál valamit, szaladok én is abba az irányba…
Felülni egy trendre, vagy arra, hogy éppen mit kap fel a közönségünk, miben van most épp a nagy pénz, és eltérni a core üzenetünktől zavarossá tesz minket a közösségünk szemében. Márka helyett személyi kultusz építhető általa, de hosszú távon ez sok zsákutcát tartogat.
Ha tudod, ki vagy, tudod, miben vagy jó, akkor nem hagyod letéríteni magad a pályáról, és hajlandó vagy fókuszáltan menni egy irányba, ami hosszú távon a siker záloga.
Ha nem is az elején, de valahol út közben ki kell forrnia annak, hogy ki vagy valójában. Hogy hogyan tudsz értéket teremteni az emberek számára a munkásságodon, kommunikációdon keresztül, hogy miben érzed magad, és látnak mások hitelesnek.
Ezután már csak egy dolgunk marad: makacs következetességgel maradjunk azok, akik vagyunk.
Persze, mindent lehet, de látni fogod, hogy az embertömegre is érvényes a tehetetlenség mechanikai törvénye. Ellenáll a változásnak és a mozgásnak.
Néha évek kellenek hozzá, mire a közönséged tagjai megszoknak majd egy másik szerepben, és elengedik a régi identitásodat. Meg lehet csinálni, de számolni kell vele, hogy minél nagyobb vagy, annál tovább tart a váltás.
Énmárkaépítés esetén a tudatos tervezést és kezdést javaslom, mert hosszú távon az üzenet váltása nehézkes és fáradságos folyamat lesz.
Ha énmárkát szeretnél építeni:
Tudd, hogy ki vagy!
Miben vagy jó igazán?
Mit szeretnél nyújtani a világnak a küldetéseden keresztül?
Mi motivál, hajt téged?
Hová szeretnél eljutni?
Milyen értékek fontosak számodra az életben?
És ezután legyél makacs és következetes a megvalósításban, ne hagyd magad eltéríteni, dolgozz a karaktereden, és vállald fel az egyedi világlátásodat.
Te vagy a brand alapítója
Ha ügyes vagy már építed a céged márkáját. Ha nagyon ügyes vagy, akkor nem csak a céged márkáját, de mellé a saját személyes márkádat is építed.
Azt látom, azok a cégek, ahol együtt épül a márkával a cég víziókkal és miértekkel rendelkező frontemberének személyes márkája, könnyebben és gyorsabban válnak ismertté.