Személyes márkát építeni életre szóló vállalkozás. Legyél a területed influenszere, véleményformálója, guruja, véleményvezére, személyes márka, énmárka, szakértő – sok nevet aggathatunk rá, de a lényeg ugyanaz.
A kommunikáció digitalizációja egy új trendet hozott magával: a cégek már nem kerülhetik el a transzparens működést. Az emberek egyre ügyesebben és tudatosabban használják az internetet. Rád keresnek a Google-ban, megnéznek a közösségi médián, megnézik az értékeléseidet, a referenciáidat, a rólad szóló visszajelzéseket, összehasonlítanak a konkurenciával, informálódnak.
A manipulációra épített marketing egyre kevésbé működik.
Minél inkább transzparensen, nyitottan és őszintén működsz, hosszú távon annál jobban tudsz érvényesülni.
Milyen érékrendet vall az alapító, milyen személyiség, mi motiválja, mi fontos számára, mik a mozgatórugói? Azok a cégek fogják megtalálni a helyüket ebben az új fogyasztói kultúrában, akik hajlandóak a hiteles kommunikációra, meg merik mutatni valódiságukat és arcukat.
De milyen előnyökkel jár, mit ad neked egy jól felépített személyes márka? Miért érdemes ebbe fektetni?
Vegyük sorra a legfontosabbakat:
Talán a legszembetűnőbb előny, amit megszerzel a személyes márkaépítés során, hogy megismerteted a neved a szakmával és a célközönségeddel. Mindegy, milyen célból építesz személyes márkát, egy dolog mindig igaz lesz: az emberek jobban bíznak egy olyan cégben vagy személyben, akit már ismernek. Hamarabb fognak egy olyan brandtől vásárolni, aminek a nevével már több ízben találkoztak, és simábban fognak egy olyan személlyel üzletelni, akiről már rendelkeznek némi információval. Arról nem is beszélve, hogy az ismertség mindig monetizálható is, ha megtaláljuk a módját.
Egy fodrász mesélte egyszer, hogy a kisebb szalonok mindig azt nézik, mit csinál a Zsidró és a Hajas, mert ők a szakma csúcsai, és ezért érdemes rájuk odafigyelni.
Egy jól felépített személyes márkát szakmai körökben elismernek.
A szektor többi képviselője odafigyel rá, szakmai elismertségre és ezáltal befolyásra tesz szert. Őt keresi meg a sajtó, ha az iparági aktualitások után érdeklődik. Árgus szemekkel figyeli a szakma, hogy mit lép, hogyan reagál le helyzeteket, vagy hogyan teremt vagy használ ki trendeket. Ezáltal egy brand képessé válik formálni, alakítani, jó hatással lenni egy egész iparág alakulására. Illetve abszolút élenjáró pozíciót vívhat ki magának ezzel a piacon, ami jelentős versenyelőnyhöz juttathatja.
Tudtad, hogy az egész branding lényege, hogy megkülönböztesd magad a piacon? A szó eredete is erre vezethető vissza, régen ugyanis ez azt jelentette, hogy a gazda a monogramját az állatai bőrébe égette, hogy azok ne keveredjenek el a szomszéd jószágaival. A burn (éget) angol szóból származik a ma ismert branding fogalma.
Többek között a brandingnek ma is nagyon fontos feladata, hogy kiemeljen a piacon. Miért vagy te más, mint a többi ügyvéd, coach, szervezetfejlesztő, marketinges, IT vagy logisztikai cég? Dunát lehet rekeszteni a versenytársakkal szinte minden iparágban. Mi fog téged kiemelni és megkülönböztetni? Egy jól felépített személyes márka segít emlékezetessé válni a piacon.
Azon gondolkodom, sütni kellene egy finom süteményt a hétvégén. De hol nézzek hozzá receptet? Melyik szakács, cukrász, foodblogger lesz vajon az első, aki eszembe jut, hogy az ő oldalán keressek? Aki elsőre villan be, annak van a legerősebb brandje az én olvasatomban.
Ez a célod. Állandóan ott lenni a potenciális vevőid orra előtt, hogy amikor egy olyan cégre, szakemberre lesz szükségük, mint amilyen te vagy, te legyél az első, aki az eszükbe jut.
Milyen lenne egy álomtárgyalás? Nem kell bizonygatnod, hogy jó és megbízható szakember vagy, és hogy képes vagy elvégezni a munkát.
Nem kell forszíroznod, hogy a szolgáltatásotok valóban működik, és hasznára fog válni az ügyfélnek.
Nem tesznek fel kínos és furcsa kérdéseket.
A szimpátia azonnal megvan.
A prospect tudja, mit akar: veletek dolgozni.
Igazából már csak az érdekli, milyen feltételekkel, mi a következő lépés, és mikorra tudjátok vállalni a munkát.
Á, ilyen csak a mesében van!
Nem csak a mesében van. Az én tárgyalásaim rendre így zajlanak.
Miért? A válasz: branding.
Ha a prospect már egy ideje olvassa a posztjaidat és a cikkeidet, kialakul benne egy bizonyos fokú szimpátia az irányodban.
Mivel már látta a szakmai tartalmaidat, tisztában van vele, mit tud számára nyújtani a szolgáltatásotok, és milyen előnyei származhatnak belőle.
Már csak az érdekli: mennyi, mikor, és mi a következő lépés?
Az ajánlatküldés után pedig sokkal nagyobb arányban köttetik meg a szerződés.
De ugyanez igaz egy termék vagy bármely online értékesítés esetén is.
Ha az emberek már láttak tőled ezt-azt, olvastak tőled néhány jó posztot, amivel egyet tudtak érteni, sokkal könnyedebben nyitják ki a pénztárcájukat, amikor szembetalálkoznak egy tőled származó ajánlattal.
A branding megolajozza az értékesítési folyamataidat, ezáltal sokkal több és könnyedebb lesz az értékesítés.
Viszont tudni kell, hogy a branding nem pótolja, és nem is helyettesíti a marketinget és az értékesítést. Inkább úgy írnám le, hogy olyan, mint az olaj, amitől nagyon erőfeszítés- és súrlódásmentesen, halkan, nyekergés nélkül fog működni az értékesítési gépezet. Ez nem jelenti azt, hogy az embereket nem kell megszólítanod direkt marketing üzenetekkel, nem kell hirdetned, nem kell remarketingezned és minden ügyfélszerző és -megtartó ügyes trükköt bevetned. Nem jelenti azt, hogy nem kell kontrollálnod és tökéletesítened az értékesítési folyamataidat. Azt viszont jelenti, hogy az egész sokkal könnyebb, elegánsabb és kevésbé izzadságszagú lesz.
Az aktív közösségi média jelenlét nem sokat ér, ha a végén nem eredményeződik több ügyfélben, sikeresebb cégben vagy jobb lehetőségekben. Ha nem ez a kiváltott hatás, akkor hiba van a folyamataidban.
A branding szerepe a rendszerben tehát az, hogy a kampányidőszak alatt hatalmas sikereid legyenek, mivel nagyon jól előkészítetted a közönségedet, akik így alig várják, hogy vásárolhassanak.
Egy stabil és megalapozott brand nem csak az új ügyfélszerzési folyamataidra van hatással, hanem márkahűséget is eredményez. Azaz, ha jól végzed a dolgod, akkor a vevőidben kialakul egyfajta büszkeség és elégedettség azzal kapcsolatban, hogy nálad vettek igénybe valamilyen szolgáltatást vagy vásároltak terméket. Nem fognak elcsámborogni egy másik céghez, mert folyamatosan erősíted bennük azt az érzést, hogy jó döntést hoztak azzal, hogy téged választottak. Érzelmileg kötődni fognak hozzád, elköteleződnek a márkád irányába, sőt, ha zseniális brandépítő vagy, még tovább is fognak ajánlani az ismerőseiknek.
Tehát a márkaépítés segít a meglévő ügyfeleid megtartásában is.
Egy erős brand megengedheti magának, hogy elkéri a szolgáltatásai árát. Nem kell térdre ereszkednie a vevők kegyeiért, és a béka feneke alá lenyomnia az árakat, csak hogy biztosan őt válasszák. Bőségesen lesznek ügyfelei, nem muszáj mindenkit és bármi áron kiszolgálnia. Megteheti, hogy csak a legjobbaknak és prémium áron szolgáltat, ha ezt szeretné. Egy erős személyes márkával el lehet jutni erre a szintre.
Egy erős brand kiállja a támadások próbáját is. Az ismertségnek mindig van egy olyan árnyoldala, hogy az ember néhanapján a rosszindulat, féltékenység és rágalmazás céltáblájává is válik. Egy-egy lejárató kampányból akár nyertesen is ki lehet jönni, ha van egy erős brandünk. Tisztára moshatjuk a nevünket, kommunikálhatjuk az igazságot a követőinknek, ha alaptalanul rágalmaznak minket. Egy olyan társadalomban, ahol a sajtót és a médiát javarészt manipulációra használják, ennek elég nagy értéke van.
A személyes márkaépítés egy életre szóló vállalkozás, és egy emberélet sokszor nemvárt fordulatokkal lehet tele. Karriert, céget váltunk, új dolgokat találunk, régi ügyeket építünk le.
Milyen jó lenne azt érezni, hogy amikor valami újba kezdesz, nem kell mindig a nulláról építkezned? A neved, az ismertséged, a szakmai reputációd, a kapcsolati hálód mindig biztos alapot adna az újabb vállalkozásaidnak. Ehhez szükség van némi tudatos karriertervezésre, és persze arra, hogy a suszter soha ne térjen el túlságosan a kaptafától, mert egy teljesen új területen az embernek mindig újra kell építenie a hitelességét. De még ilyenkor is könnyebb dolga van, ha előtte egy másik tárgykörben már bizonyított.
A cégeden belül, ha új üzletágat nyitsz – erre sok precedenst látunk – akkor a márka már fémjelzi az új tevékenységet, és az eddig épített ismertség és bizalom automatikusan átkerül a következő termékre is. Ilyenkor persze nagyon fontos, hogy ne okozzunk csalódást.
Egy jól megtervezett személyes márka mindvégig támogatni fogja a szakmai karriered vagy a céged fejlődését, az új ötleteid és projektjeid egyből nagyobb lendülettel indulnak útjukra.
Egy jól felépített személyes márka kiállja a válság próbáját is. Legyen az világjárvány vagy gazdásági válság, csak egy erős márka lesz képes ezeket a viszontagságokat sikeresen átvészelni.
Egy válságálló személyes márka stabil alapokon áll, mert elkötelezett közönsége, fogyasztói vannak. Rendelkezik stratégiával, tudja, hogy milyen értékek mentén építi a márkáját, milyen üzenetet hordoz, épp ezért rugalmas, és könnyen alkalmazkodik. Egy erős márka vészhelyzet esetén sem hagyja abba a kommunikációt, véleményvezér a saját területén, nem vonul vissza, hanem stabilan ott tartja a márkáját, bármi történjék is.
Megéri tudatossá válni a márkaépítés területén? A döntést ezek után rád bízom. Lehet, hogy ezek közül egy-két előnyt már te magad is megtapasztaltál a saját bőrödön. Idővel rá fogsz jönni, hogy a többi is igaz lesz.
Ha szeretnél többet tanuluni a témáról, és egy sikeres márkát felépíteni az online térben, ezeket a tanfolyamokat ajánlom a figyelmedbe.
Te vagy a brand alapítója
Ha ügyes vagy már építed a céged márkáját. Ha nagyon ügyes vagy, akkor nem csak a céged márkáját, de mellé a saját személyes márkádat is építed.
Azt látom, azok a cégek, ahol együtt épül a márkával a cég víziókkal és miértekkel rendelkező frontemberének személyes márkája, könnyebben és gyorsabban válnak ismertté.