A Te vagy a brand tanfolyamokon nem csak a személyes márkaépítésre helyezzük a fókuszt, hanem azt is megtanítjuk, hogyan kell jól felépíteni egy vállalkozás online jelenlétét is. Mindemellett mindig elmondjuk, hogy a brandépítést nem lehet elég korán elkezdeni, így azok a vállalkozók, akik már a kezdetekben nagy hangsúlyt fektetnek erre a területre, általában sokkal hamarabb érnek el sikereket is.
Radnóti Mária
Zinzino cég partnere és a Bitang Burger & Coffee Shop tulajdonosa.
Erre nagyon jó példa Radnóti Mária (Maris), aki miután belevágott a vállalkozása megteremtésébe, tudatosan építette a céges és a személyes márkáját is. Két vállalkozást vezet, ami rettentő mód különböző, az egyiknél a személyét építi, a másiknál pedig egy céget, egy nem természetes személyt. Zseniálisan hasznosítja a nálunk tanultakat, ezért mind a két terület szárnyal.
A vele készült interjúnk mindenki számára inspiráló és tanulságos lehet!
Netti: Kérlek Maris, mutatkozz be! Ki vagy te, mivel foglalkozol és milyen márkát építesz?
Maris: Ha a kezdeteket nézzük, akkor tánctanárként kezdtem az életem. Aztán jött egy lábtörés, ott el kellett gondolkodnom, hogy miből fogok pénzt keresni. Akkor lettem programozó, de ez a munka megint nem az volt, amit én szerettem volna képviselni. Három évig bírtam, mint alkalmazott, mint munkakör, nem volt igazi életcélom benne. Igazából a pénzért csináltam, mert szerettem volna olyan hiteleket felvenni, amivel majd az életemet meg tudom alapozni. Tudtam, hogy valami nagyot akarok, de hogy mit, azt még akkor nem igazán tudtam megfogalmazni.
Egyébként 6 szakmám van például: ékszerbecslő, webdesigner, sportedző és még sok minden. Mikor ezeket elvégeztem, rájöttem, hogy én mindenből szeretnék egy picit magamba szippantani. Soha nem akarom azt mondani, hogy én csak ehhez értek, mert szerintem ettől tud egy ember egyre színesebbé válni. Mára azt mondom, hogy vállalkozó vagyok.
Jelenleg egy hagyományos és egy network marketing vállalkozásom van, a Bitang Burger & Coffee Shop tulajdonosa és a Zinzino cég egyik vezető partnere vagyok. Így 30 éves koromra sikerült megérnem arra, hogy tényleg vállalkozóként tudjak gondolkodni, és nem akarom magamat leszűkíteni sem. Pont azért, mert ettől fogom mindig élvezni azt, amit csinálok.
Netti: Köszönöm Maris, hogy ilyen részletesen meséltél magadról. Úgy tudom, hogy a két vállalkozásod története nagyon tanulságos és izgalmas, erről mesélnél még nekünk?
Maris: A két vállalkozás története nagyon egymásba fonódik. 2017 decemberében jött az ötletünk a párommal, hogy nyissunk egy hamburgerezőt. Akkor én még alkalmazottként dolgoztam, és tudtuk a párommal, hogy ennél sokkal több időt szeretnénk együtt tölteni, és sokkal jobb életminőségben. Alkalmazottként is jól kerestünk, de mi ennél többet akartunk az élettől, akkor jött az ötlet, hogy vállalkozzunk. Ám a hamburgerező megnyitásához nem árt, ha van pénze az embernek, vagy tud valahonnan pénzt szerezni.
2019 márciusában találkoztam a Zinzino céggel. Nekem akkor egészségügyi problémáim voltak. Ez volt az a pillanat, amikor kapsz egy pofont, hogy eljött az ideje annak, hogy az egészségedre is odafigyelj. Ami nekem nagyon tetszett, az az, hogy mérhetőség van mögötte. Nekem, mint informatikus, ez a „hidd el, hogy jó lesz”, meg „hidd el, majd használ” megoldás nem reális. Van ebből 100 millió piacon, biztos van jó, meg biztos van nem annyira jó, de nekem kellett a visszajelzés. Mondják meg, hogy miért kell bármit bevennem, miért kell megennem, az mire lesz jó. A teszt alapján nagyon sok minden kiderült a szervezetemről. A táplálkozásban nekem nagyon sok mindent javítanom kellett, át kellett formáljuk igazából a teljes étkezésünket. Tudod, amikor jól vagy, akkor nehéz csendben maradni. Velem is ez volt, hogy „Úristen, figyelj, itt van valami cucc, ami tök jó, meg megmér”, nagyon-nagyon naivan kezdtem az egészet, és nekem nem volt olyan tervem, hogy én ezzel foglalkozzak. Viszont hirtelen, nagyon sok embernek tudtam vele segíteni.
Akkor mondtam annak a személynek, aki megismertette velem a Zinzinot, hogy „Figyelj, üljünk már le, hogy ez most, hogy is van itt? Mennyi pénzt lehet keresni, hogy van ez?”
Úgyhogy hat hónap alatt sikerült az informatikai, a mérnöki munkát leváltanom. 2019 októberében felmondtam.
2020-ban, mikor jött a covid, nekem csak a Zinzino volt. A burgerezőre már felvettük előre a hiteleket, azok pörögtek, a befektetésekhez kellettek, mindenféle konyhai eszközt meg kellett venni, de nyilván pénzt ez még nem hozott. Végül a 2020-as év a Zinzinoban nekem egy 200 százalékos növekedést hozott. Ebből a bevételből tudtuk fedezni a burgerező építgetését.
Netti: Azta, le a kalappal! Már most szeretnék neked gratulálni, pedig még véget sem ért az interjú. Mi volt a legnagyobb kihívás számodra a márkaépítésben, és hol voltál elakadva?
Maris: A legnagyobb az volt, hogy hogyan szólítsam meg az embereket. Nem akartam egy egyoldalú „Nesze, itt a burger, vegyél.” vagy „Itt a Zinzino, lépj be!” kommunikációt, mint sokan csinálják. Meg akartam érteni az emberek valódi miértjeit és erre akartam nekik megoldást adni, vagy egy olyan dolgot kínálni nekik, amire szükségük van. Nyilván, ehhez először nekem kell kifelé kommunikálni, hogy az ő igényeik előjöjjenek és kinyúlásuk legyen visszafelé. Nehéz volt érdekessé tenni magamat, hogy ők keressenek meg. Mára már nagyon várom a kommenteket, a Bitang Burger oldalán olyan szintű rajongótábor nőtte ki magát – ismeretlenek mindenünket megosztják és kedvelik, különböző városokból eljönnek hozzánk azért, hogy egyenek egyet nálunk.
A Zinzinonál is sokszor van, hogy felveszem valakivel a kapcsolatot, és azt válaszolja: „Na, örülök, hogy végre rám írtál!”. Azt mondják sokan, hogy folyamatosan nézik a posztjaimat és akkora erőt ad nekik és motiválom őket – örül, hogy végre beszélünk. Öröm nekem ilyet hallani. Nyilván többet kell adnunk magunkból, mint egy átlagember és vállalni kell azt, hogy sebezhetőek vagyunk és néha belemásznak a magánéletünkbe (ezt lehet normális keretek között) – de szerintem megéri.
Netti: Szuper! Olyan jó látni a csillogó szemeidet, miközben erről mesélsz. Hogyan találkoztál velünk?
Maris: Emlékszem, én a Borókát még két és fél évvel ezelőtt a LinkedInen találtam meg, és megkerestem a Zinzino kapcsán. Akkor még nem nagyon tudtam, hogy ő mivel foglalkozik, még nagyon kezdetleges volt neki is a Te vagy a brand. Akkor felajánlotta, hogy szóljak neki, ha segítség kell a brandépítésben. Mondtam neki, hogy „hát, én még kicsi vagyok ehhez.”, meg nem is nagyon értettem a szót se, de majd, ha lesz vállalkozásunk, akkor lehet. Onnantól kezdve elkezdtem őt követni mindenhol: az Instagramon, a Facebookon, a LinkedInen, mindig lestem, hogy mi történik.
Egyébként nagyon komoly szakmai lépcsőfok volt nekem, hogyha én elmegyek hozzá képzésre, akkor nekem már valamit teljesítenem kell, hogy ne legyek ilyen kis analfabéta hozzá képest, vagy a képzéseihez képest.
Netti: Hű, Borókának ez a történet biztos nagyon fog tetszeni, ha meghallja. Mindenesetre nem véletlen vannak kezdő és középhaladó képzéseink egyaránt, nem kell ettől félni – nálunk mindenki választ kap a kérdéseire a szintjétől függetlenül. Egyébként, melyik tanfolyamokat végezted el nálunk?
Maris: Múltkor számoltam meg, összesen 6 képzésen voltam nálatok. Először az Így fogalmazd meg a vállalkozásod küldetését – ingyenes előadáson voltam, ide hívtam a csapatomat is. Annyira sokat adott már az az egy képzés is, hogy elgondolkoztam rajta – ha ilyen egy ingyenes, milyen lehet egy fizetős?
Megmondom őszintén, mindegyik képzésnek egy apró darabkáját használom. Tudom azt, hogy ha végre az egyikre ráállnék, nagyon brutál eredményeket lennének. Így, hogy több képzést elvégeztem nálatok állt össze a valódi kép, hogy mit is szeretnék. Már folyamatban van a weblapon, ahol lesz saját blogom, itt fogom hasznosítani a tudást, amit a Blog, ami vonzza az ügyfeleket workshopon szerzetem. Ehhez szeretnék majd felépíteni egy Pinterest fiókot, már jelentkeztem is a Pinterest üzleti célokra tanfolyamra – itt az életmódot szeretném majd képviselni. Mindehhez kellett a Frappáns szövegírás és a Te vagy a brand – személyes márkaépítés a közösségi médián tanfolyam is. Mindkettő képzés brutális.
A Hatékony online tartalomkészítés workshopon tanultak a velem szemben lévő falon ki vannak dolgozva, hogy mit, mikor és hova kell posztolnom. A Stratégiaalkotón workshopon még nem vettem részt, ezt mondjuk nagy hiánynak érzem. Úgy gondolom, nem érdemes csak 1 tanfolyamot elvégezni, mert ez kell, hogy többet lássak és jobban átlássam. Tudjam, mikor-hova kell nyúlni, mert ezek a tanfolyamok a teljes irányt, a hogyant és a mikéntet is megadják.
Engem nagyon megfogott a szakmaiságotok. Látszik, hogy nagyon értitek, amit csináltok és úgy próbáljátok átadni, hogy ezt bárki megértse, nagyon profi módon. Tetszik, hogy előrébb jártok a képzéseitekkel, mint a kor, jövő orientáltak vagytok. Míg még mindenki az Instagramról és a Facebookról beszél, addig nálatok tanulhatunk a Pinterestről és a TikTokról is.
Netti: Hűha, hát nem csoda, hogy ilyen sikereket tudtál elérni, hiszen nagyon sok időt és energiát fordítottál a fejlődésedre. A Pinterest üzleti célokra workshopon pedig majd találkozunk és segítek neked kialakítani egy stratégiát, hogy ott is legalább ekkora eredményeid legyenek.
A Te vagy a brand küldetésében leírtuk, hogy korszerű marketing oktatást nyújtunk, ezért igyekszünk ehhez is tartani magunkat – elengedhetetlen, hogy naprakészek legyünk. Mit profitáltál a szolgáltatásunkból?
Maris: Elég komoly vállalkozói növekedést. Ha a burgerezőt nézem, a konkurencia a mi ötletünket másolja, ők is elkezdték használni azokat a technikákat, amik látszólag nekünk működnek. Ez jó, mert egy kiemelkedő szerepet kaptunk ebben az iparágban, azáltal, hogy megtanultam hogyan kell jól brandet építeni. Sokkal magasabban kitűnünk ebben az iparban, mint a versenytársaink, mert tudjuk mi működik és mi jut el az emberekhez (és azt is, hogy mit ne csináljunk). Ma már nem kell, hogy 100 éve a piacon legyél, burgerezőből is ezer van az országban és hiába jó az ételed, ha senki nem fogja meg tudni, hogy itt van az utcasarkon, ha annak nincs híre. Mi 6 hónap alatt bekerültünk a Magyar Konyha Magazin Top 10 balatoni burgerező listájába, olyan nevek mellett, amik régóta működnek. Ez kizárólag márkaépítéssel működhet. A Facebookon majdhogynem, organikus elérésekből tudjuk hozni azokat a számokat, mint amiket fizetett hirdetéssel generálunk.
Netti: Hát ez zseniális. A következő kérdésemet már nagyban megválaszoltad, de biztos vagyok benne, hogy fogsz tudni még újat mondani. Mi volt az a kézzel fogható eredmény, amit elértél?
Maris: Hát az első és legfontosabb: pénzügyileg jóval pluszban vagyunk, 6 hónappal a burgerező megnyitása után. Ezt nem is gondoltam volna. Úgy gondolom, hogy a téllel sem lesz probléma, mert tudjuk mit akarunk és van hozzá tervünk is. Mi nem a túlélésre játszunk, nagyon sokat köszönhetek a marketingnek és a brandnek, mert ezáltal tudtunk olyan PR megjelenésekre szert tenni, amire nagyon büszkék vagyunk.
Ezek közül kiemelnék párat:
Ezért más éttermek évekig güriznek, és mi is ezzel számoltunk. Abszolút a céljaink között volt, de nem gondoltuk, hogy ilyen hamar meg tudjuk csinálni. Feldolgozni se tudtuk még – fél év alatt kipipáltuk a több éves céljainkat. Viszont izgalmas, így már nagyobban kell gondolkodni.
Azt kell mondanom, vállalkozóként teljesen más az élet. Lehet néha sok stresszel jár, vannak komoly életbeli alakulások, de minden percét megéri. Nekem nagyon fontos, hogy a Zinzinot nem szeretném feladni, mert nekem az egy szívügyem, egy olyan érték az életemben, amit én nagyra szeretnék növeszteni. Erről a részről meg külön öröm, hogy el tudtam érni, hogy a körülöttem lévő emberek hozzáállása megváltozzon erről a szakmáról, azáltal, ahogyan kommunikálok róla. Rengeteg közeli ismerősöm jelezte, hogy én teljesen másképp csinálom, mint a többi ismerőseik, nem nyomulok és nem vagyok erőszakos. De miért is tenném? Nekem ezzel más a célom, sokkal magasabb. Ezért is fontos, hogy milyen képet alakítasz ki magadról. A marketingünk által szívből tudok szólni mind a két vállalkozásomban és ez célba is ér.
Netti: Wow! Ez aztán nem semmi Maris. A covid alatt, míg más vállalkozások bedőltek, ti teljesen a nulláról felhúztátok Magyarország egyik legnépszerűbb hamburgerezőjét és folyamatosan pipáljátok ki 20x sebességgel a céljaitokat. Le a kalappal! Mik a terveid a jövőre nézve?
Maris: A hamburgerezőre nézve franchise rendszerben gondolkodunk, ezen biztosan el fogok kezdeni dolgozni. A network marketingben szívügyem, hogy a sok buta tévhitet, ami az interneten kering, azt megváltoztassam az emberekben – ez mondjuk nem kis küldetés, kemény meló. De változnak az emberek, változik a világ és úgy gondolom, hogy a nyitott és értelmes emberekhez el lehet jutni, én pedig nekik tervezek információt adni ezzel kapcsolatban. Emellett szeretnénk családot alapítani, imádom a pörgést ami körül vesz, de ha szeretnék egy számomra ideális családi képet, meg kell találnom az egyensúlyt. Ez lesz a feladat.
Netti: Ez nagyon szép küldetés és célok, sok sikert kívánok neked hozzá! Van valami, amiről nem kérdeztek, viszont szívesen beszélnél róla?
Maris: Talán még azt szeretném így zárszónak, hogy tanuljanak az emberek minél többet és minél érdekesebb dolgokat. Jó dolog és új szokás, amivel az ember egy teljesen új énjét tudja megismerni ezáltal. Folyamatosan fejlődnünk kell, én ezt mondom mindenkinek. Ne állítsanak meg dolgok csak azért, mert még nem értesz hozzá. Hanem tessék, menj el és tanuld meg!
Netti: Hűha, én tényleg nem találok szavakat. Nagyon inspiráló interjú volt, köszönöm a mai beszélgetést. Nagyon gratulálok neked még egyszer és óriási sikereket kívánok!
Maris oldalait itt találod:
Bitang Burger Facebook oldala | Bitang Burger Instagram oldala | Maris személyes Facebook oldala | Maris személyes Instagram oldala
Ha te szeretnél lenni a következő Hónap Márkaépítője, várjuk a jelentkezésedet a rebeka(kukac)tevagyabrand.hu e-mail címen. A pályázatról itt olvashatsz részletesen.